Entrepreneurship education in vocational education in Finland : Case Mänttä Regional Vocational Education Centre
Jokela, Sinikka (2010)
Jokela, Sinikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004226758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004226758
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia yrittäjyyskasvatuksen tilaa Suomen ammatillisessa koulutuksessa. Tutkimusongelma on kuinka yrittäjyyskasvatus toteutuu ammatillisessa koulutuksessa verrattuna virallisissa ohjelmissa määriteltyihin tavoitteisiin. Lopullisena tuotoksena on esitelty keskeiset käytännöt, jotka tehokkaimmin edistävät yrittäjyyskasvatusta Mäntän seudun koulutuskeskuksessa, jossa opinnäytetytön empiirinen osuus toteutettiin.
Teoriaosuus sisältää otteita Euroopan Komission julkaisusta Yrittäjyys Euroopassa ja Suomen Opetusministeriön julkaisusta Yrittäjyyskasvatuksen linjaukset. Työssä katsahdetaan myös suomalaisen yhteiskunnan yrittäjyyden historiaan ja nykytilaan sekä yrittäjyyskasvatuksen vaiheisiin Suomessa.
Yrittäjyyskasvatuksessa on käytössä erilaisia malleja, joista kaksi on esitelty tarkemmin tässä lopputyössä. Valitut kaksi mallia edustavat mallien ääripäitä; toinen niistä keskittyy ulkoiseen yrittäjyyteen ja toinen sisäiseen yrittäjyyteen. Opinnäytetyössä on esitelty myös Mäntän seudun koulutuskeskuksessa käytössä olevat yrittäjyyskasvatuksen käytännöt.
Parhaita yrittäjyyskasvatuksen käytäntöjä näyttävät olevan paikallisesti kehitetyt mallit, koska ne vastaavat sekä paikallisen yritysmaailman että koulutusorganisaation tarpeisiin. Opinnäyteyö kokonaisuudessaan ja sen tulokset toivon mukaan edistävät yrittäjyyskasvatuksen kehittämistyötä Mäntän seudun koulutuskeskuksessa sekä muissa vastaavissa koulutusorganisaatioissa.
Teoriaosuus sisältää otteita Euroopan Komission julkaisusta Yrittäjyys Euroopassa ja Suomen Opetusministeriön julkaisusta Yrittäjyyskasvatuksen linjaukset. Työssä katsahdetaan myös suomalaisen yhteiskunnan yrittäjyyden historiaan ja nykytilaan sekä yrittäjyyskasvatuksen vaiheisiin Suomessa.
Yrittäjyyskasvatuksessa on käytössä erilaisia malleja, joista kaksi on esitelty tarkemmin tässä lopputyössä. Valitut kaksi mallia edustavat mallien ääripäitä; toinen niistä keskittyy ulkoiseen yrittäjyyteen ja toinen sisäiseen yrittäjyyteen. Opinnäytetyössä on esitelty myös Mäntän seudun koulutuskeskuksessa käytössä olevat yrittäjyyskasvatuksen käytännöt.
Parhaita yrittäjyyskasvatuksen käytäntöjä näyttävät olevan paikallisesti kehitetyt mallit, koska ne vastaavat sekä paikallisen yritysmaailman että koulutusorganisaation tarpeisiin. Opinnäyteyö kokonaisuudessaan ja sen tulokset toivon mukaan edistävät yrittäjyyskasvatuksen kehittämistyötä Mäntän seudun koulutuskeskuksessa sekä muissa vastaavissa koulutusorganisaatioissa.