Rautatievaurioiden johtamisjärjestelmän kehittäminen
Lappalainen, Janne (2019)
Lappalainen, Janne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010754
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä luotiin toimeksiantajan käyttöön systemaattinen rautatievaurioiden johtamis- ja käsittelymalli sekä koulutusmateriaali, jonka avulla mallin käyttöönotto on mahdollista. Prosessi tehtiin sellaiseksi, että se on yhteensopiva Väyläviraston kanssa jo nyt sovittujen toimintamallien kanssa.
Opinnäytetyölle asetettiin päätavoitteiksi nykyisen toiminnan selkeyttäminen sekä aiheuttamisperiaatteen mukaisen korvausvastuun nykyistä parempi toteutuminen. Tavoitteena oli myös edesauttaa oppivan organisaation syntymistä sekä mahdollistaa toiminnan jatkuva kehittyminen.
Työlle asetetut tavoitteet onnistuivat hyvin. Operaattorin sisäinen toimintamalli rautatievaurioiden käsittelemiseksi on selkeämpi, toimintamallit on kuvattu prosessikaavioina sekä uuden toimintamallin käyttöönotto on aloitettu joulukuussa 2018. Uuden toimintamallin myötä linjaorganisaation osaamisen on todettu kehittyvän, ja lähes välittömästi käyttöönoton jälkeen on myös voitu osoittaa aiheuttamisperiaatteen mukaisen korvausvastuun toteutuvan entistä oikeudenmukaisemmin.
Opinnäytetyölle asetettiin päätavoitteiksi nykyisen toiminnan selkeyttäminen sekä aiheuttamisperiaatteen mukaisen korvausvastuun nykyistä parempi toteutuminen. Tavoitteena oli myös edesauttaa oppivan organisaation syntymistä sekä mahdollistaa toiminnan jatkuva kehittyminen.
Työlle asetetut tavoitteet onnistuivat hyvin. Operaattorin sisäinen toimintamalli rautatievaurioiden käsittelemiseksi on selkeämpi, toimintamallit on kuvattu prosessikaavioina sekä uuden toimintamallin käyttöönotto on aloitettu joulukuussa 2018. Uuden toimintamallin myötä linjaorganisaation osaamisen on todettu kehittyvän, ja lähes välittömästi käyttöönoton jälkeen on myös voitu osoittaa aiheuttamisperiaatteen mukaisen korvausvastuun toteutuvan entistä oikeudenmukaisemmin.