MENTOROINTI MAHDOLLISUUTENA HENKILÖSTÖN AMMATTITAIDON KEHITTÄMISEEN
Sippola, Anna (2019)
Sippola, Anna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710370
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella mentoroinnin mahdollisuutta kehittää ammattitaitoa työssä. Kehittämistyössä suunniteltiin mentorointiin pohjautuva ammatillisen kehittämisen toimintatavan malli. Malli syntyi teoriatietoon ja omaan kokemukseen pohjautuen sekä tukiasumisessa työskentelevien ohjaa-jien tekemään arvioon. Tukiasumisessa työskenteleville ohjaajille lähetettiin sähköinen kysely, jossa arvioitiin suunnitellun mentoroinnin toimintatavan käyttökelpoisuutta ja käyttöön soveltuvuutta. Mallia ei ollut tarkoitus testata, ainoastaan tarkastella sen mahdollisuuksia ammattitaidon kehittämisen toi-mintatapana teoreettisesti.
Teoriaosuudessa käsiteltiin mentoroinnin käsitettä tukiasumisen näkökul-masta sekä ammatillisen kehittämisen menetelmänä. Teoriaosuus perusteli moninäkökulmaisesti aiempiin tutkimuksiin, kokeiluihin ja kokemuksiin perus-tuen mentoroinnin toimivuutta yhtenä työn tuen muotona.
Tarkoituksena oli löytää vaihtoehtoinen toimintapa tukiasumispalvelussa toi-mivien ohjaajien ammatillisen kasvun ja kehittymisen tueksi, muiden työn tuen muotojen rinnalle. Mentoroinnin toimintatavan suunnittelu pohjasi teorian li-säksi omaan kokemukseen tukiasumisen ohjaajan työstä.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että suunniteltu mentoroinnin toimin-tatapa tukiasumisessa työskentelevien ohjaajien käyttöön olisi hyödyllinen am-matillisen kasvun ja kehityksen tukijana. Tutkimus osoittaa, että tukiasumi-sessa työskentelevät ohjaajat ovat halukkaita kehittämään omaa ammatilli-suuttaan ja valmiit kokeilemaan suunniteltua mentoroinnin toimintatapaa. Koska mallia ei testattu käytännön tasolla, seuraavana askeleena olisi haluk-kaiden ohjaajien pilottiryhmän kanssa toteuttaa suunnitellun toimintamallin käyttöönotto. Lisäksi mentoroinnin toimintatapaa ammatillisen kasvun ja kehit-tämisen tukijana työssä voisi edelleen laajentaa koko organisaation käyttöön.
Teoriaosuudessa käsiteltiin mentoroinnin käsitettä tukiasumisen näkökul-masta sekä ammatillisen kehittämisen menetelmänä. Teoriaosuus perusteli moninäkökulmaisesti aiempiin tutkimuksiin, kokeiluihin ja kokemuksiin perus-tuen mentoroinnin toimivuutta yhtenä työn tuen muotona.
Tarkoituksena oli löytää vaihtoehtoinen toimintapa tukiasumispalvelussa toi-mivien ohjaajien ammatillisen kasvun ja kehittymisen tueksi, muiden työn tuen muotojen rinnalle. Mentoroinnin toimintatavan suunnittelu pohjasi teorian li-säksi omaan kokemukseen tukiasumisen ohjaajan työstä.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että suunniteltu mentoroinnin toimin-tatapa tukiasumisessa työskentelevien ohjaajien käyttöön olisi hyödyllinen am-matillisen kasvun ja kehityksen tukijana. Tutkimus osoittaa, että tukiasumi-sessa työskentelevät ohjaajat ovat halukkaita kehittämään omaa ammatilli-suuttaan ja valmiit kokeilemaan suunniteltua mentoroinnin toimintatapaa. Koska mallia ei testattu käytännön tasolla, seuraavana askeleena olisi haluk-kaiden ohjaajien pilottiryhmän kanssa toteuttaa suunnitellun toimintamallin käyttöönotto. Lisäksi mentoroinnin toimintatapaa ammatillisen kasvun ja kehit-tämisen tukijana työssä voisi edelleen laajentaa koko organisaation käyttöön.