Yhteistyön hyödyt osteopaateille ja heidän potilailleen : Ammattikorkeakoulu Stadiasta valmistuneiden osteopaattien kokemuksia
Manninen, Susanna; Suojanen, Leena (2010)
Manninen, Susanna
Suojanen, Leena
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199867
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää hyötyvätkö ammattikorkeakoulu Stadiasta valmistuneet osteopaatit yhteistyötä muiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kanssa. Halusimme myös tietää ovat heidän potilaansa hyötyneet yhteistyöstä. Toteutimme tutkimuksen laadullisena tutkimuksena lähettämällä kaikille (n=32) ammattikorkeakoulusta valmistuneille osteopaateille kyselylomakkeen sähköisesti. Opinnäytetyö toteutettiin kevään 2008-kevään 2010 aikana. Työmme viitekehyksenä toimi osteopaattien eettiset säännöt. Käytimme European framework for codes of osteopathic practice ja European framework for standards of osteopathic practice ohjeita tärkeimpinä lähteinämme. Saimme vastauksia yhteensä 16 kpl. Vastausprosenttimme oli siis 50%. Analysoimme kyselomakkeella saamamme vastaukset aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Kyselylomakkeemme (Liite 2) sisälsi 3 avointa kysymystä. Kysymykset olimme muokanneet alkuperäisten tutkimuskysymystemme pohjalta. Tutkimuskysymyksemme olivat 1.Mitkä ovat osteopaatin verkostoitumisen hyödyt potilaalle, ja 2. miten verkostoituminen on auttanut osteopaatin omaa ammatillista osaamista. Analyysistämme selvisi, että lähes kaikki vastanneista tekivät yhteistyötä muiden alojen ammattilaisten kanssa. Yhteistyö koettiin hyödylliseksi sekä osteopaatin, että potilaan kannalta. Tärkeimmiksi asioiksi osteopaatin yhteistyöstä hyötymisen kannalta nousivat ammatillisen osaamisen kasvu sekä järjestelmän tehokas käyttö. Potilaat hyötyivät yhteistyöstä muun muassa siten että yhteistyön kautta osteopaatit olivat saaneet uusia välineitä potilaan hoitamiseen ja potilaan hoitoketju toimi nopeammin kuin ilman yhteistyötä. Vastauksistamme kävi myös ilmi, että potilaan hoidon laadun koettiin parantuneen. Muutamista vastauksista ilmeni, että yhteistyötä voisi olla enemmänkin ja että yhteistyö olisi tärkeää työn mielekkyyden kannalta.