Optimering av transportutrustning inom internationell logistik
Valtonen, Anselm (2019)
Valtonen, Anselm
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311402
Tiivistelmä
Denna studie handlar om optimering av transportutrustning inom internationell logistik. När det diskuteras optimering av transporter och utrustning är begreppen effektivitet och lönsamhet centrala. Inom sammanhangen transportutrustning och transporter är de två viktigaste faktorerna man strävar efter maximering av fyllnadsgrad och minimering av tomkörning.
I detta arbete diskuteras utmaningar som företagen Blue Water Shipping A/S och Blue Water Shipping OY har haft då det handlar om trailercirkulation, trailerbalans och servicegrad. I studien tillämpas kvantitativa forskningsmetoder i form av två datainsamlingar samt en kvalitativ forskningsmetod i form av en semi-strukturerad intervju. Datainsamlingarna utfördes på Blue Water Shipping OY:s kontor i Vanda, Finland, och intervjun i mötesutrymmet i samma kontor. Studien diskuterar problemen kring forskningsfrågorna, d.v.s. utmaningarna kring trailercirkulation, trailerbalans och servicegrad. Den kvantitativa informationen samlades in från Blue Water Shipping OY:s styrningssystem medan personen som intervjuades var företagets chef för road-avdelningen i Finland.
Resultaten av undersökningen om trailercirkulationen visar att trailerbalansen har förbättrats i relation till gångna år medan resultaten av undersökningen om servicegraden visar att den sjunkit från vad den varit förut. Resultaten av intervjun i sin tur visar att företaget, och koncernen, varit medvetna om problemen och utmaningarna kring arbetets forskningsfrågor, och att resultaten är en följd av åtminstone delvis medvetna åtgärder som företaget, och koncernen, vidtagit för att förbättra situationen.
Då man jämför resultaten av undersökningarna om trailercirkulation, trailerbalans och servicegrad samt resultaten från intervjun och sammanför dem, kan det konstateras att Blue Water Shipping A/S och Blue Water Shipping OY är på god väg att lösa problemen och besegra utmaningarna, men att det dock ännu finns agendor som kräver åtgärder.
I detta arbete diskuteras utmaningar som företagen Blue Water Shipping A/S och Blue Water Shipping OY har haft då det handlar om trailercirkulation, trailerbalans och servicegrad. I studien tillämpas kvantitativa forskningsmetoder i form av två datainsamlingar samt en kvalitativ forskningsmetod i form av en semi-strukturerad intervju. Datainsamlingarna utfördes på Blue Water Shipping OY:s kontor i Vanda, Finland, och intervjun i mötesutrymmet i samma kontor. Studien diskuterar problemen kring forskningsfrågorna, d.v.s. utmaningarna kring trailercirkulation, trailerbalans och servicegrad. Den kvantitativa informationen samlades in från Blue Water Shipping OY:s styrningssystem medan personen som intervjuades var företagets chef för road-avdelningen i Finland.
Resultaten av undersökningen om trailercirkulationen visar att trailerbalansen har förbättrats i relation till gångna år medan resultaten av undersökningen om servicegraden visar att den sjunkit från vad den varit förut. Resultaten av intervjun i sin tur visar att företaget, och koncernen, varit medvetna om problemen och utmaningarna kring arbetets forskningsfrågor, och att resultaten är en följd av åtminstone delvis medvetna åtgärder som företaget, och koncernen, vidtagit för att förbättra situationen.
Då man jämför resultaten av undersökningarna om trailercirkulation, trailerbalans och servicegrad samt resultaten från intervjun och sammanför dem, kan det konstateras att Blue Water Shipping A/S och Blue Water Shipping OY är på god väg att lösa problemen och besegra utmaningarna, men att det dock ännu finns agendor som kräver åtgärder.