Maahanmuuttajien osaamiskannustimien kehittäminen kulttuuri- ja taidelähtöisillä menetelmillä
Lahtinen, Seppo Hannu (2019)
Lahtinen, Seppo Hannu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311450
Tiivistelmä
Opinnäytetyö pureutuu maahanmuuttajien osaamiskannustimien kehittämiseen kulttuurin ja taiteen keinoin
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden oppimista voidaan kehittää monin erilaisin tavoin. Tämä käy selväksi tuoreesta Maahanmuuttajien osaamiskannustimien kehittäminen kulttuuri- ja taidelähtöisillä menetelmillä -opinnäytetyöstä, jonka tilaajana on Humanistinen ammattikorkeakoulu.
Kohderyhmänä ovat oppivelvollisuusiän ylittäneet maahanmuuttajataustaiset (17-29 vuotiaat) nuoret ja nuoret aikuiset. Opiskelijat ovat olleet lähtöisin Afrikasta ja Lähi-Idän -maista.
Tavoitteena on ollut saada käytännön kautta kokeellista tietoa siitä, voiko kulttuurituottaja toimia yhteistyössä maahanmuuttajien perusopetusta tarjoavassa oppimisympäristössä, tehden yhteistyötä oppilaitoksen kanssa ja tukien näin maahanmuuttajien suomen kielen oppimista, arkista ajattelua ja suomalaiseen kulttuuriin ja taiteeseen tutustumista.
Kehittämäistyö toteutettiin käytännön olosuhteissa, yhteistyössä Humanistisen ammattikorkeakoulun sekä pääkaupunkiseudulla toimivan maahanmuuttajia opettavan oppilaitoksen kanssa.
Kahdeksan kuukautta kestänyt kehittämistyö aloitettiin elokuussa 2018. Koko kehittämistyö päättyi maaliskuussa 2019.
Tulokset osoittavat, että arjen matematiikan opetuksessa kaikki matematiikan opiskelijat oppivat tavoitellut asiat hyvin tai erittäin hyvin.
Keväällä 2019 toteutettu taide- ja kulttuuripassikokeiluun osallistuttiin varsin ahkerasti. Neljässä eri tapahtumassa maahanmuuttajaopiskelijat tutustuivat suomalaiseen taiteeseen ja kulttuuriin yhteensä 278 kertaa.
Se, mikä yllätti eniten, oli osaamismerkkien kehittäminen, joiden käyttömahdollisuudet eri aineiden ja sisältöjen oppimisessa osoittautuivat varsin monipuolisiksi ja joustaviksi. Jatkossa koulujen ja opettajien omista tarpeista riippuu se, miten ja minkälaisten aineiden yhteydessä osaamismerkkejä hyödynnetään. Opinnäytetyön tulokset kuitenkin osoittavat, että osaamismerkit voivat tarjota maahanmuuttajaopiskelijoille mahdollisuuden havaita omaa oppimistaan nykyistä selkeämmin.
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden oppimista voidaan kehittää monin erilaisin tavoin. Tämä käy selväksi tuoreesta Maahanmuuttajien osaamiskannustimien kehittäminen kulttuuri- ja taidelähtöisillä menetelmillä -opinnäytetyöstä, jonka tilaajana on Humanistinen ammattikorkeakoulu.
Kohderyhmänä ovat oppivelvollisuusiän ylittäneet maahanmuuttajataustaiset (17-29 vuotiaat) nuoret ja nuoret aikuiset. Opiskelijat ovat olleet lähtöisin Afrikasta ja Lähi-Idän -maista.
Tavoitteena on ollut saada käytännön kautta kokeellista tietoa siitä, voiko kulttuurituottaja toimia yhteistyössä maahanmuuttajien perusopetusta tarjoavassa oppimisympäristössä, tehden yhteistyötä oppilaitoksen kanssa ja tukien näin maahanmuuttajien suomen kielen oppimista, arkista ajattelua ja suomalaiseen kulttuuriin ja taiteeseen tutustumista.
Kehittämäistyö toteutettiin käytännön olosuhteissa, yhteistyössä Humanistisen ammattikorkeakoulun sekä pääkaupunkiseudulla toimivan maahanmuuttajia opettavan oppilaitoksen kanssa.
Kahdeksan kuukautta kestänyt kehittämistyö aloitettiin elokuussa 2018. Koko kehittämistyö päättyi maaliskuussa 2019.
Tulokset osoittavat, että arjen matematiikan opetuksessa kaikki matematiikan opiskelijat oppivat tavoitellut asiat hyvin tai erittäin hyvin.
Keväällä 2019 toteutettu taide- ja kulttuuripassikokeiluun osallistuttiin varsin ahkerasti. Neljässä eri tapahtumassa maahanmuuttajaopiskelijat tutustuivat suomalaiseen taiteeseen ja kulttuuriin yhteensä 278 kertaa.
Se, mikä yllätti eniten, oli osaamismerkkien kehittäminen, joiden käyttömahdollisuudet eri aineiden ja sisältöjen oppimisessa osoittautuivat varsin monipuolisiksi ja joustaviksi. Jatkossa koulujen ja opettajien omista tarpeista riippuu se, miten ja minkälaisten aineiden yhteydessä osaamismerkkejä hyödynnetään. Opinnäytetyön tulokset kuitenkin osoittavat, että osaamismerkit voivat tarjota maahanmuuttajaopiskelijoille mahdollisuuden havaita omaa oppimistaan nykyistä selkeämmin.