Nykyaikainen verkkomarkkinointi – miten sitä tehdään ja onko siitä hyötyä?
Jansson, Julius (2010)
Jansson, Julius
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061712316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061712316
Tiivistelmä
sivut77Tämä opinnäytetyö käsittelee hakukonemarkkinointia ja nykyaikaista verkkomarkkinointia laajemmin-kin. Tavoitteena on tutkia onko hakukonemarkkinoinnista hyötyä pienelle yritykselle, jonka toiminta keskittyy tuotteiden ja palveluiden myymiseen sen toimipisteessä. Varsinaisen tutkimuksen lisäksi sivu-taan myös edellä mainittuja muita verkkomarkkinoinnin keinoja, esimerkiksi sosiaalisen median sovel-luksia, ja pohditaan kuinka niitä voisi käyttää verkkomarkkinoinnissa.Tämän työn päätavoitteena oli selvittää onko hakukonemarkkinoinnista ja nykyaikaisesta digitaalisesta markkinoinnista hyötyä. Hyödyllä tarkoitettiin vaikutusta myyntiin ja asiakasmääriin, sekä myös tun-nettuuteen ja verkkomedioissa saatuun huomioon. Tämän lisäksi tavoitteena oli hakukone- ja verkko-markkinoinnin ja kaikkien siihen liittyvien asioiden henkilökohtainen oppiminen. Tarkoituksena oli saa-da asiasta käytännön kokemusta ja siten pystyä päättelemään miten hakukone- ja verkkomarkkinoin-tia pitäisi tehdä.Tutkimus toteutettiin tekemällä yhteistyöyritykselle hakusanamainontaa Googlessa AdWords -palvelun kautta, toteuttamalla hakukoneoptimointia yrityksen internetsivuston HTML -koodia ja sisältöä muok-kaamalla sekä mittaamalla toimenpiteiden vaikutuksia webanalytiikan avulla. Lopulliset tulokset, eli tiedot asiakasmääristä ja myynnistä, saatiin yrityksen kirjanpidosta.Työn alussa esitellään projektin lähtökohdat ja kerrotaan mitä hakukonemarkkinointi on. Tämän jäl-keen käydään läpi projektin puitteissa tehdyt toimenpiteet, joiden vaikutuksia analysoidaan seuraavas-sa analyysi -kappaleessa. Analyysi -osassa tehdään havaintoja ja pyritään määrittelemään hakukone-markkinoinnin oikeita ja hyviä toteutustapoja. Tehtyjen toimenpiteiden tuomia tuloksia esitellään seu-raavassa tulos -osassa. Tuloksien selvittyä niiden pohjalta määritellään vielä verkkomarkkinoinnin stra-tegia kohdeyrityksen tulevaisuuden tarpeisiin. Tätä strategiaa pohjustetaan käytettävissä olevalla ha-kukonemarkkinoinnin ja nykyaikaisen verkkomarkkinoinnin teorialla. Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä vantaalaisen Lime Industry Oy:n kanssa.Teos/