Kuluttajakäyttäytyminen Porin ruokaravintoloissa – kohteena Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijat
Toukonen, Minttu (2019)
Toukonen, Minttu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111039
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin opiskelijoiden kuluttajakäyttäytymistä Porin ruokaravintoloissa. Tavoitteena oli ymmärtää paremmin opiskelijoiden tarpeita, haluja, toiveita ja mielipiteitä Porin ruokaravintolamaailmasta. Tarkoituksena oli myös ymmärtää, mitkä tekijät vetävät opiskelijoita puoleensa ravintolassa ja mitkä taas eivät.
Opiskelijat ovat suuri kuluttajakunta Porissa, jotka ovat kaikki potentiaalisia asiakkaita ruokaravintoloille. Tämän vuoksi olisi hyvä, jos niiden palveluja kohdistettaisiin paremmin opiskelijoille. Tuloksena ravintolan asiakaskunta voisi kasvaa merkittävästi ja opiskelijat olisivat tyytyväisempiä tarjottuihin palveluihin. Opiskelijaystävällisyys ruokaravintolassa hyödyntäisi siis niin ravintolayrittäjää kuin opiskelijaakin.
Tutkimustulosten saavuttamiseksi Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijoille lähetettiin kysely heidän kuluttajakäyttäytymisestään Porin ruokaravintoloissa. Vastausten perusteella pääteltiin, miten ravintoloita voisi muuttaa opiskelijaystävällisemmiksi, sekä mitä tarpeita, haluja ja toiveita opiskelijoilla on asian suhteen. The purpose of this thesis was to study consumer behavior of students in the restaurants of Pori. The goal of this thesis was to understand students’ needs, desires, wishes and opinions about the restaurants in Pori. Additionally, the aim was also to understand which factors attract students to restaurants and which factors do not.
Students are a large group of consumers in Pori, who are all potential customers for a restaurant. Therefore, it would be beneficial if the services of the restaurants would target this group better. As a result, the customer base of the restaurant could grow significantly and the students would be more content of the services provided by the restaurants. Student friendliness would then benefit both the entrepreneurs and the students.
A questionnaire about consumer behavior in the restaurants of Pori was sent to the students of Satakunta University of Applied Sciences to obtain the research results. It was concluded by the answers of the questionnaire how restaurants could be modified more student friendly here in Pori and what kind of needs, desires and wishes students had about the matter.
Opiskelijat ovat suuri kuluttajakunta Porissa, jotka ovat kaikki potentiaalisia asiakkaita ruokaravintoloille. Tämän vuoksi olisi hyvä, jos niiden palveluja kohdistettaisiin paremmin opiskelijoille. Tuloksena ravintolan asiakaskunta voisi kasvaa merkittävästi ja opiskelijat olisivat tyytyväisempiä tarjottuihin palveluihin. Opiskelijaystävällisyys ruokaravintolassa hyödyntäisi siis niin ravintolayrittäjää kuin opiskelijaakin.
Tutkimustulosten saavuttamiseksi Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijoille lähetettiin kysely heidän kuluttajakäyttäytymisestään Porin ruokaravintoloissa. Vastausten perusteella pääteltiin, miten ravintoloita voisi muuttaa opiskelijaystävällisemmiksi, sekä mitä tarpeita, haluja ja toiveita opiskelijoilla on asian suhteen.
Students are a large group of consumers in Pori, who are all potential customers for a restaurant. Therefore, it would be beneficial if the services of the restaurants would target this group better. As a result, the customer base of the restaurant could grow significantly and the students would be more content of the services provided by the restaurants. Student friendliness would then benefit both the entrepreneurs and the students.
A questionnaire about consumer behavior in the restaurants of Pori was sent to the students of Satakunta University of Applied Sciences to obtain the research results. It was concluded by the answers of the questionnaire how restaurants could be modified more student friendly here in Pori and what kind of needs, desires and wishes students had about the matter.