Palvelulinjaston suunnittelu ja käyttäjälähtöinen kehittäminen
Raudasmaa, Juhani (2010)
Raudasmaa, Juhani
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510522
Tiivistelmä
Hankkeen tavoitteena oli suunnitella palvelulinjasto vanhusten palvelukeskuksen yhteydessä sijaitsevaan ravintolaan. Suunnittelu toteutettiin kvalitatiivisen tutkimuksen ja käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmiä käyttäen, toiminnallisena tutkimuksena. Hanke sai toimeksiannon osaksi Gusto-hanketta Helsingin kaupungin vanhustenpalvelujenkehitysyksiköltä ja Kohdeorganisaationa toimineelta vanhusten palvelukeskukselta.
Tutkimuksen tehtävänä oli suunnitella laajennettu palvelulinjasto käyttäjälähtöisestä näkökulmasta. Käyttäjäkohteena ja linjastoa käyttävinä asiakkaina tutkimusta varten haastateltiin tilassa asioivia vanhuksia. Haastatteluja varten työssä kartoitettiin ensin nykyisin vallitseva tilanne ja se, mihin kohteen suunnittelussa vaadittiin erityishuomiota. Taustatietojen pohjalta tehtiin avoin teemahaastattelu, joka toteutettiin yksilöhaastatteluina seitsemälle vanhukselle. Haastattelutuloksista saatujen tietojen avulla toteutettiin suunnittelutyö linjastosuunnitteluun.
Tässä työssä on tutkittu palveluiden laadun parantamista käyttäjälähtöisestä näkökulmasta. Laadullisen tutkimuksen työvälineenä on sovellettu kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Siinä on lisäksi sovellettu tietoa konstruktiivisesta tutkimuksesta kehitettäessä olemassa olevasta palvelusta käyttäjälähtöisempää. Tutkimustuloksissa on haluttu tuoda esiin asiakkaiden mielipiteet. Tästä johtuen työssä on paneuduttu käyttäjälähtöisen kehittämisen teoriaan, joka helpottaa tutkimukseen soveltuvien menetelmien valitsemista. Asiakastiedon saamiseksi tutkija on käyttänyt teemahaastattelua ja suorittanut havainnointityötä paikan päällä palvelukeskuksessa, johon kehitystyö tehdään. Lisäksi tutkija on tukeutunut linjastosuunnittelun teoriaan, jonka pohjalta hän on voinut toteuttaa tutkimustuloksia hyväksikäyttäen suunnitelman, joka korvaisi aikaisemman linjaston.
Hankkeessa päästiin palvelukeskuksen laajennusta eteenpäinvieviin tuloksiin antamaan asiakkaiden näkökulma suunnittelutyöhön. Hanketta voitaisiin jatkaa syventämällä suunnittelua linjaston ulkoasuun ja materiaaleihin tai palveluympäristöön ja ruokailutilaan.
Tutkimuksen tehtävänä oli suunnitella laajennettu palvelulinjasto käyttäjälähtöisestä näkökulmasta. Käyttäjäkohteena ja linjastoa käyttävinä asiakkaina tutkimusta varten haastateltiin tilassa asioivia vanhuksia. Haastatteluja varten työssä kartoitettiin ensin nykyisin vallitseva tilanne ja se, mihin kohteen suunnittelussa vaadittiin erityishuomiota. Taustatietojen pohjalta tehtiin avoin teemahaastattelu, joka toteutettiin yksilöhaastatteluina seitsemälle vanhukselle. Haastattelutuloksista saatujen tietojen avulla toteutettiin suunnittelutyö linjastosuunnitteluun.
Tässä työssä on tutkittu palveluiden laadun parantamista käyttäjälähtöisestä näkökulmasta. Laadullisen tutkimuksen työvälineenä on sovellettu kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Siinä on lisäksi sovellettu tietoa konstruktiivisesta tutkimuksesta kehitettäessä olemassa olevasta palvelusta käyttäjälähtöisempää. Tutkimustuloksissa on haluttu tuoda esiin asiakkaiden mielipiteet. Tästä johtuen työssä on paneuduttu käyttäjälähtöisen kehittämisen teoriaan, joka helpottaa tutkimukseen soveltuvien menetelmien valitsemista. Asiakastiedon saamiseksi tutkija on käyttänyt teemahaastattelua ja suorittanut havainnointityötä paikan päällä palvelukeskuksessa, johon kehitystyö tehdään. Lisäksi tutkija on tukeutunut linjastosuunnittelun teoriaan, jonka pohjalta hän on voinut toteuttaa tutkimustuloksia hyväksikäyttäen suunnitelman, joka korvaisi aikaisemman linjaston.
Hankkeessa päästiin palvelukeskuksen laajennusta eteenpäinvieviin tuloksiin antamaan asiakkaiden näkökulma suunnittelutyöhön. Hanketta voitaisiin jatkaa syventämällä suunnittelua linjaston ulkoasuun ja materiaaleihin tai palveluympäristöön ja ruokailutilaan.