Ostolaskuprosessin sähköistämisellä saavutettavat kustannussäästöt - Case: Yritys Oy
Korhonen, Susanna (2010)
Korhonen, Susanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710726
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö perustuu toimeksiantoon tutkia mahdollisia kustannussäästöjä, joita saavutettaisiin sähköiseen laskutukseen siirtymisellä. Tavoitteena oli selvittää verkkolaskutuksesta aiheutuvat kustannukset. Työssä tarkasteltiin Yritys Oy:n ostolaskuprosessia ja siitä aiheutuvia kustannuksia. Tarkoituksena oli tutkia, kuinka ostolaskujen käsittelyprosessi muuttuisi, jos Yritys Oy siirtyisi sähköiseen ostolaskujen käsittelyyn.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee sähköistä ostolaskuprosessia ja verkkolaskutusta sekä näihin liittyvää lainsäädäntöä. Työssä on ensiksi hahmoteltu yleisesti taloushallinnon prosessit, minkä jälkeen käsitellään sähköistä ostolaskuprosessia teoriassa. Tämän jälkeen käsitellään sähköisen laskutuksen kehitystä Suomessa sekä verkkolaskutusta. Lopussa käsitellään vielä tulevaisuuden muutoksia, jotka tulevat koskemaan sähköistä laskutusta.
Opinnäytetyön käytännön osuudessa käsitellään Yritys Oy:n tämänhetkistä ostolaskujen käsittelyprosessia. Käytännön osuudessa kuvataan myös Yritys Oy:n tavoitetila, johon pyritään ostolaskuprosessin sähköistämisellä.
Opinnäytetyöhön valittiin kaksi eri operaattoria. Työssä vertailtiin näiden operaattoreiden verkkolaskupalveluiden kustannuksia. Tutkimusaineisto koostuu Yritys Oy:n vuoden 2009 aikana vastaanotetuista laskuista. Laskelmia varten tehtiin tutkimus, jossa tutkittiin, kuinka monella toimittajalla olisi mahdollisuus lähettää verkkolaskuja ja kuinka monen toimittajan laskut saapuisivat vielä paperiversioina, jotka pitäisivät skannata ostolaskujen käsittelyjärjestelmään.
Tuloksien perusteella toisen operaattorin verkkolaskupalvelu tulisi Yritys Oy:lle edullisemmaksi vaihtoehdoksi, jos Yritys Oy ei haluaisi hoitaa skannausprosessia itse. Tämän operaattorin verkkolaskupalvelulla Yritys Oy saavuttaisi kustannussäästöjä molempina vuosina, ensimmäisenä sekä toisena vuonna. Kaikista edullisemmaksi kokonaisuudessaan Yritys Oy:lle tulisi hoitaa skannausprosessi itse ja hankkia verkkolaskujen käsittelyyn edullisempi verkkolaskupalvelu.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee sähköistä ostolaskuprosessia ja verkkolaskutusta sekä näihin liittyvää lainsäädäntöä. Työssä on ensiksi hahmoteltu yleisesti taloushallinnon prosessit, minkä jälkeen käsitellään sähköistä ostolaskuprosessia teoriassa. Tämän jälkeen käsitellään sähköisen laskutuksen kehitystä Suomessa sekä verkkolaskutusta. Lopussa käsitellään vielä tulevaisuuden muutoksia, jotka tulevat koskemaan sähköistä laskutusta.
Opinnäytetyön käytännön osuudessa käsitellään Yritys Oy:n tämänhetkistä ostolaskujen käsittelyprosessia. Käytännön osuudessa kuvataan myös Yritys Oy:n tavoitetila, johon pyritään ostolaskuprosessin sähköistämisellä.
Opinnäytetyöhön valittiin kaksi eri operaattoria. Työssä vertailtiin näiden operaattoreiden verkkolaskupalveluiden kustannuksia. Tutkimusaineisto koostuu Yritys Oy:n vuoden 2009 aikana vastaanotetuista laskuista. Laskelmia varten tehtiin tutkimus, jossa tutkittiin, kuinka monella toimittajalla olisi mahdollisuus lähettää verkkolaskuja ja kuinka monen toimittajan laskut saapuisivat vielä paperiversioina, jotka pitäisivät skannata ostolaskujen käsittelyjärjestelmään.
Tuloksien perusteella toisen operaattorin verkkolaskupalvelu tulisi Yritys Oy:lle edullisemmaksi vaihtoehdoksi, jos Yritys Oy ei haluaisi hoitaa skannausprosessia itse. Tämän operaattorin verkkolaskupalvelulla Yritys Oy saavuttaisi kustannussäästöjä molempina vuosina, ensimmäisenä sekä toisena vuonna. Kaikista edullisemmaksi kokonaisuudessaan Yritys Oy:lle tulisi hoitaa skannausprosessi itse ja hankkia verkkolaskujen käsittelyyn edullisempi verkkolaskupalvelu.