Musikens betydelse för barn - en litteraturstudie
Holmström, Cecilia (2010)
Holmström, Cecilia
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010070412593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010070412593
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte käsittelee musiikkia ja musiikin mahdollista merkitystä lapsen osallisuudelle. Opinnäytteen tarkoitus oli tutkia jos musiikilla on merkitys lapsen kehityksen osalta ja miten musiikki voi vaikuttaa lapsen tunteeseen osallisuudesta. Työ on kirjallisuustutkimus ja siksi käyttämäni materiaali on toisten tutkima ja kirjoittama. Keskityn lapsiin joiden ikä on 3-6 vuotta. Saavuttamani tulos on että musiikilla on merkitys lapselle lapsuuden aikana koska musiikilla on merkitys koko ihmisen elämän aikana. Musiikki kehittää ihmisen musikaalisia taitoja ja tämä johtaa siihen että ihmisellä on helpompaa ottaa musiiki osana itseään. Musiikki päiväkodissa auttaa kehittämään lapsen musikaalisutta ja se johtaa siihen että lapsi tutustuu musiikkiin varhaisessa vaiheessaa. Musiikki voi vaikuttaa lapsen osallisuuteen sitä kautta että lapsella on suurempi mahdollisuus vaikuttaa päiväkodissa esimerkiksi mitkä laulut lauletaan. Kun lapsella on mahdollisuus vaikuttaa päiväkodissa lapsen tunne osallisuudesta vahvistuu ja tämä johtaa siihen että lapsi tuntee itsensä osaksi ryhmää ja hyväksytyksi ryhmän muiden lasten ja aikuisten osalta.