Kreativ ljudplanering i grupp : En studie i ljudarbetet för musikalen Playme
Sivonen, Janne (2010)
Sivonen, Janne
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Finland
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010072112616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010072112616
Tiivistelmä
Temat för mitt examensarbete är kreativt ljudarbete som görs i grupp. Syftet med detta examensarbete är att studera hur ljudteamet arbetar i en teatermusikalproduktion. Jag studerade med deltagande observation en grupp som gjorde ljudeffekter till musikalen Playme som hade premiär den 9.9.2009 på Svenska Teatern i Helsingfors. Jag var själv medlem i gruppen och hade en aktiv deltagares roll. Jag jämför mitt material som jag samlat i min dagbok med Paul E. Plseks och Raimo Niemistös teorier om kreativitet och gruppdynamik. Ur materialet framgår det tydligt att gruppen som studeras har många kreativa sätt att arbeta på. Det framgår också att det är viktigt att arbetsledningen förstår vad som hör till personalens arbetsbild och hur det dagliga arbetet är upplagt. Min slutsats är att kreativiteten i den studerade gruppen fanns i kombinationen av individuellt- och grupparbete. The theme for my thesis is creative sounddesign done in a team. My aim is to study the work of the sound department in a theater musical production. My method was participant observation and I studied a team that produced the soundeffects to the musical Playme that opened 9.9.2009 at Svenska Teatern in Helsinki. I was part of the group that I studied and had the role of an active participant. I compare my material that I collected in my diary to theories about creativity and group dynamics by Paul E. Plsek and Raimo Niemistö. From the material it is clear that the team that was studied had many creative methods. An important implication is that the management must have a clear understanding about what kind of work the sound team has and how their daily work is set up. My main conclusion is that the creativity in the studied group took place in the combination of individual and team work.