IoT-teknologian hyödyntäminen opetusalustassa
Hauger, Kevin (2019)
Hauger, Kevin
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812675
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Tampereen ammattikorkeakoulun kone- ja tuo-tantotekniikan insinöörikoulutusohjelman tueksi. Työn tavoitteisiin kuului opetus-alustan luominen opiskelijoille esineiden internetiä hyödyntämällä. Alustan tar-koituksena on opettaa käytännön ja harjoitusten kautta IoT:sta ja sen mahdolli-suuksista. Lisäksi työstä oli tarkoitus luoda käyttöohjeet harjoitustehtävien muodossa, jotta työn voisi toteuttaa uudestaan ja lisätä opetukseen.
Opetusalusta oli jo olemassa ja käytössä oppilaitoksen opetuksessa. Alustassa on ohjelmoitava liukuhihna sekä konenäkökamera, joka tarkkailee hihnaa pitkin kulkevia esineitä. Tavoitteena opinnäytetyössä oli kytkeä kokonaisuus internetiin ja sitä kautta ohjata sekä valvoa laitteita etäyhteydellä. Laitteiden operointi oli tarkoitus toteuttaa langattomasti verkon välityksellä joko älypuhelimella tai tieto-koneella.
Opinnäytetyössä tutustutaan IoT-määritelmään ja sen teknologiaa kehittäviin vaikutuksiin. Työssä perehdytään IoT-teknologiaan ja toimintaan yksityisellä ja teollisella sektorilla. Lisäksi tutustutaan kehitettävän opetusalustan rakentami-seen ja toimintaan sekä sen ohjelmointityökaluihin. Internetin lisäys alustaan sekä sen ohjelmointi ja operointi on selitetty tarkasti harjoitustehtävissä, jotta opiskelijat voisivat toteuttaa prosessin uudestaan.
Työn tuloksena on etäyhteydellä toimiva opetusalusta. Alustan operointi on mahdollista älypuhelimella tai tietokoneella. Alustan liukuhihnan pystyy käynnis-tämään, sammuttamaan sekä valitsemaan sen pyörimissuunnan. Lisäksi on luettavissa, onko hihna käynnissä vai sammuksissa. Laskurin avulla voi tarkkail-la konenäkökameran tunnistamia liukuhihnaa pitkin kulkevia kappaleita.
Valmis opetusalusta on tarkoitus lisätä kone- ja tuotantotekniikan koulutusoh-jelmaan. Se lisää koulutuksen modernin opetuksen tarjontaa ja opettaa käytän-nön kautta IoT-teknologiasta. Oppilaitokselle on luovutettu yksityiskohtaisemmat ohjeet laitteiston toiminnasta kolmen harjoitustehtävän muodossa. Harjoitusteh-tävien avulla opiskelijat voivat tutustua alustan etävalvontaan ja -ohjaukseen.
Opetusalusta oli jo olemassa ja käytössä oppilaitoksen opetuksessa. Alustassa on ohjelmoitava liukuhihna sekä konenäkökamera, joka tarkkailee hihnaa pitkin kulkevia esineitä. Tavoitteena opinnäytetyössä oli kytkeä kokonaisuus internetiin ja sitä kautta ohjata sekä valvoa laitteita etäyhteydellä. Laitteiden operointi oli tarkoitus toteuttaa langattomasti verkon välityksellä joko älypuhelimella tai tieto-koneella.
Opinnäytetyössä tutustutaan IoT-määritelmään ja sen teknologiaa kehittäviin vaikutuksiin. Työssä perehdytään IoT-teknologiaan ja toimintaan yksityisellä ja teollisella sektorilla. Lisäksi tutustutaan kehitettävän opetusalustan rakentami-seen ja toimintaan sekä sen ohjelmointityökaluihin. Internetin lisäys alustaan sekä sen ohjelmointi ja operointi on selitetty tarkasti harjoitustehtävissä, jotta opiskelijat voisivat toteuttaa prosessin uudestaan.
Työn tuloksena on etäyhteydellä toimiva opetusalusta. Alustan operointi on mahdollista älypuhelimella tai tietokoneella. Alustan liukuhihnan pystyy käynnis-tämään, sammuttamaan sekä valitsemaan sen pyörimissuunnan. Lisäksi on luettavissa, onko hihna käynnissä vai sammuksissa. Laskurin avulla voi tarkkail-la konenäkökameran tunnistamia liukuhihnaa pitkin kulkevia kappaleita.
Valmis opetusalusta on tarkoitus lisätä kone- ja tuotantotekniikan koulutusoh-jelmaan. Se lisää koulutuksen modernin opetuksen tarjontaa ja opettaa käytän-nön kautta IoT-teknologiasta. Oppilaitokselle on luovutettu yksityiskohtaisemmat ohjeet laitteiston toiminnasta kolmen harjoitustehtävän muodossa. Harjoitusteh-tävien avulla opiskelijat voivat tutustua alustan etävalvontaan ja -ohjaukseen.