Sähköisen taloushallinnon käyttöönotto mikroyrityksessä
Raunio, Minna (2019)
Raunio, Minna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913187
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyötyön tavoitteena on esitellä sähköinen taloushallinto sekä sen käyttöönotossa huomioitavat seikat mikroyrittäjän näkökulmasta. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Kanta-Hämeessä toimiva mikroyritys Pinta Onni. Pinta Onni on juuri aloittanut kokeilujakson Procountorin sähköisessä taloushallinnon järjestelmässä, ja varsinainen käyttöönotto tapahtuu toukokuussa 2019. Tarkoituksena on tutkia, mitä uuden järjestelmän käyttöönotossa tulee huomioida ja kuinka työnjako käyttöönotossa jakautuu yrittäjän ja kirjanpitäjän välillä. Tutkitaan myös, mitä tukea Finago tarjoaa Procountorin käyttöönotossa.
Työ koostuu teoriaosuudesta sekä laadullisesta tutkimuksesta. Teoriaosuudessa käsitellään sähköisen taloushallinnon eri osa-alueita sekä käyttöönottoa. Teoriaosuus perustuu olemassa olevaan kirjallisuuteen ja oppaisiin sekä voimassa olevaan lainsäädäntöön ja säädöksiin. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastatteluiden avulla. Tutkimuksen tärkein tavoite oli selvittää, mitä kysymyksiä käyttöönotto mikroyrittäjällä herättää ja millaisia toimenpiteitä se vaatii. Tutkimuksessa on tutkittu käyttöönottoa kolmen tärkeimmän. toimijoiden näkökulmasta, eli haastateltu on mikroyrittäjää, kirjanpitäjää sekä ohjelmistotalon Procountor-asiantuntijaa.
Sähköisen taloushallinnon yleistyessä pien- ja mikroyritysten tulee pysyä muutoksessa mukana. Sähköinen taloushallinto on siis lähes välttämätön yritykselle, joka haluaa vielä muutaman vuoden päästä pyörittää menestyvää liiketoimintaa. Sähköisellä taloushallinnolla tarkoitetaan paljon muutakin kuin verkkolaskujen vastaanottamista ja lähettämistä. Se on kattava kokonaisuus, joka huomio osto- ja myyntilaskujen käsittelyn, palkanlaskennan, arkistoinnin, viranomaisilmoitukset ja kirjanpidon. Siirtyminen sähköiseen taloushallintoon luo uusia haasteita mutta tuo mukanaan myös mahdollisuuksia. Opinnäytetyön tarkoituksena on alentaa pien- ja mikroyrittäjien kynnystä ottaa sähköinen taloushallinto käyttöön ja esitellä huomiota vaativat siirtymäkohdat, riskit ja mahdollisuudet.
Työ koostuu teoriaosuudesta sekä laadullisesta tutkimuksesta. Teoriaosuudessa käsitellään sähköisen taloushallinnon eri osa-alueita sekä käyttöönottoa. Teoriaosuus perustuu olemassa olevaan kirjallisuuteen ja oppaisiin sekä voimassa olevaan lainsäädäntöön ja säädöksiin. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastatteluiden avulla. Tutkimuksen tärkein tavoite oli selvittää, mitä kysymyksiä käyttöönotto mikroyrittäjällä herättää ja millaisia toimenpiteitä se vaatii. Tutkimuksessa on tutkittu käyttöönottoa kolmen tärkeimmän. toimijoiden näkökulmasta, eli haastateltu on mikroyrittäjää, kirjanpitäjää sekä ohjelmistotalon Procountor-asiantuntijaa.
Sähköisen taloushallinnon yleistyessä pien- ja mikroyritysten tulee pysyä muutoksessa mukana. Sähköinen taloushallinto on siis lähes välttämätön yritykselle, joka haluaa vielä muutaman vuoden päästä pyörittää menestyvää liiketoimintaa. Sähköisellä taloushallinnolla tarkoitetaan paljon muutakin kuin verkkolaskujen vastaanottamista ja lähettämistä. Se on kattava kokonaisuus, joka huomio osto- ja myyntilaskujen käsittelyn, palkanlaskennan, arkistoinnin, viranomaisilmoitukset ja kirjanpidon. Siirtyminen sähköiseen taloushallintoon luo uusia haasteita mutta tuo mukanaan myös mahdollisuuksia. Opinnäytetyön tarkoituksena on alentaa pien- ja mikroyrittäjien kynnystä ottaa sähköinen taloushallinto käyttöön ja esitellä huomiota vaativat siirtymäkohdat, riskit ja mahdollisuudet.