Perehdyttäminen ja työopastus
Lohilahti, Eine (2010)
Lohilahti, Eine
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010070112582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010070112582
Tiivistelmä
Työsuojelulainsäädännössä on useita työnantajaa velvoittavia määräyksiä työhön perehdyttämiseen liittyen. Työturvallisuuslain 14§:n mukaan työnantajan on esimerkiksi huolehdittava siitä, että työntekijän ammatillinen osaaminen ja työkokemus huomioon ottaen hänet perehdytetään riittävästi työhön, työpaikan työolosuhteisiin ja turvallisiin työtapoihin. Perehdyttämisestä, opastuksen suunnittelusta, sen toteuttamisesta ja valvonnasta vastaa lähin esimies. Hän voi kuitenkin delegoida näihin liittyviä tehtäviä koulutetuille työnopastajille, perehdyttäjille tai työpaikkaohjaajille. Perehdyttäminen on jatkuva prosessi, jota tulee kehittää henkilöstön ja työpaikan tarpeet huomioiden. Perehdyttämisohjelmien huolellinen valmistelu ja toteuttaminen tukevat yrityksen menestymistä. Hyvä perehdyttäminen vaikuttaa myönteisesti yrityskuvaan ja varmistaa, että yrityksellä on työtehtäviensä hoitoon motivoitunut, jatkuvasti toimintakykyinen ja laadukas henkilöstö, joka viihtyy talossa. Perehdyttämisen päätavoitteena on oppiminen. Tällöin haetaan vastauksia seuraaviin kysymyksiin kuten; Millaisia tietoja, taitoja, asenteita ja valmiuksia perehdytettävän tulisi oppia?, Missä ajassa?, Miten hyvin? Oppimistavoitteiden asettelussa tulisi huomioida myös yksilölliset erot oppimisprosessin suunnittelussa. Uuden työntekijän tai työtehtävästä toiseen siirtyvän työntekijän perehdyttämisen tavoitteena on, että hän pystyy mahdollisimman pian työskentelemään itsenäisesti, vastuullisesti ja turvallisesti. Työnopastus on tärkeä osa perehdyttämistä. Sen tulisi olla suunnitelmallista ja tukea opastettavaa itsenäiseen, omatoimiseen ajatteluun sekä itsenäiseen oppimiseen. Työnopastuksen tavoitteena on opettaa työhön liittyviä tietoja ja taitoja sekä asenteellisia valmiuksia. Maahanmuuttajien perehdyttäminen ja työnopastus tehdään samoin kuin suomalaistenkin. Lisäksi heidät tulee perehdyttää suomalaiseen työkulttuuriin. Tehtävän liitteenä on perehdyttämiseen liittyviä lomakkeita sekä viiden askeleen työnopastusmallin pohjalle rakennettu lomake kouluttajan käyttöön. Lomakkeet ovat testikäytössä.