Kokemuksia työnjaosta perusterveydenhuollon vastaanottotoiminnassa
Liukko, Kerttu; Simolin, Satu; Hokkanen, Sari (2010)
Lataukset:
Liukko, Kerttu
Simolin, Satu
Hokkanen, Sari
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118949
Tiivistelmä
Perusterveydenhuolto ja sen rakenteet ovat murrosvaiheessa. Palvelutarpeiden kasvu, väestön ikääntyminen ja terveyserojen kasvaminen sekä niukkenevat resurssit vaikuttavat terveydenhuollon hallittuun kehittämiseen. Hallitusohjelmassa
on sitouduttu perusterveydenhuollon vahvistamiseen, hoidon laadun ja toimivuuden parantamiseen. Tähän sisältyy työn- ja vastuunjako, koulutuksen tuoman osaamisen hyödyntäminen sekä uusien toimintamallien käyttöönotto.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata erään toimivan perusterveydenhuollon terveysaseman työnjakomallia. Tutkimuksen tavoitteena oli kirjallisuudesta ja tutkimuksesta saadun tiedon avulla kehittää perusterveydenhuollon
vastaanottotoimintaa, johtamista sekä hoidon laatua Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin terveysasemilla.
Kyseessä oli tapaustutkimus, joka kuvasi yhden terveysaseman toimivaa työnjakomallia. Tässä laadullisessa tutkimuksessa aineistonkeruumenetelminä olivat kyselytutkimus, teemahaastattelu ja havainnointi. Menetelmä-triangulaation etuja olivat ilmiön tutkiminen monelta eri näkökannalta. Avointen kysymysten vastaukset analysoitiin sisällöllisellä aineiston analyysillä.
Tutkimustulosten perusteella lääkärien ja hoitajien välisestä työnjaosta perusterveydenhuollossa kokemukset olivat suurelta osin myönteisiä. Työn sujuvuus, selkeys ja kokonaisvaltainen hoitotyö sekä konsultaatioapu hoitajien ja lääkäreiden
välillä nousivat esille vastauksista myönteisinä asioina. Lähes kaikki vastaajat kokivat työnjaon parantaneen asiakastyytyväisyyttä. Työnjaon haasteina nähtiin työn kuormittavuus ja sijaisten puute. Omahoitajuus nostettiin tärkeänä asiana työnjakomallin toteutumisessa.
Tutkimus tuotti kokemuksellista tietoa lääkäri-hoitaja -työparityöstä, työnjaosta, omahoitajuudesta ja hoitajien tehtäväalueista vastaanottotoiminnassa. Tietoa voidaan käyttää soveltuvin osin perusterveydenhuollon työnjakomallin kehittämiseen.
on sitouduttu perusterveydenhuollon vahvistamiseen, hoidon laadun ja toimivuuden parantamiseen. Tähän sisältyy työn- ja vastuunjako, koulutuksen tuoman osaamisen hyödyntäminen sekä uusien toimintamallien käyttöönotto.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata erään toimivan perusterveydenhuollon terveysaseman työnjakomallia. Tutkimuksen tavoitteena oli kirjallisuudesta ja tutkimuksesta saadun tiedon avulla kehittää perusterveydenhuollon
vastaanottotoimintaa, johtamista sekä hoidon laatua Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin terveysasemilla.
Kyseessä oli tapaustutkimus, joka kuvasi yhden terveysaseman toimivaa työnjakomallia. Tässä laadullisessa tutkimuksessa aineistonkeruumenetelminä olivat kyselytutkimus, teemahaastattelu ja havainnointi. Menetelmä-triangulaation etuja olivat ilmiön tutkiminen monelta eri näkökannalta. Avointen kysymysten vastaukset analysoitiin sisällöllisellä aineiston analyysillä.
Tutkimustulosten perusteella lääkärien ja hoitajien välisestä työnjaosta perusterveydenhuollossa kokemukset olivat suurelta osin myönteisiä. Työn sujuvuus, selkeys ja kokonaisvaltainen hoitotyö sekä konsultaatioapu hoitajien ja lääkäreiden
välillä nousivat esille vastauksista myönteisinä asioina. Lähes kaikki vastaajat kokivat työnjaon parantaneen asiakastyytyväisyyttä. Työnjaon haasteina nähtiin työn kuormittavuus ja sijaisten puute. Omahoitajuus nostettiin tärkeänä asiana työnjakomallin toteutumisessa.
Tutkimus tuotti kokemuksellista tietoa lääkäri-hoitaja -työparityöstä, työnjaosta, omahoitajuudesta ja hoitajien tehtäväalueista vastaanottotoiminnassa. Tietoa voidaan käyttää soveltuvin osin perusterveydenhuollon työnjakomallin kehittämiseen.