Pohjola Vakuutus Oy:n yritysliiketoiminnan verkkopalveluiden strategia ja kehityssuunnitelma vuosille 2009 - 2012
Palviainen, Saila (2009)
Palviainen, Saila
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001061047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001061047
Tiivistelmä
Ei ole olemassa yritystä ilman strategiaa. Onnistunut strategiatyö edellyttää, että strategian laadintaprosessille ja käyttöönotolle on varattu riittävästi aikaa. Sähköisten palveluiden merkitys on kasvanut eri liiketoiminta-alueilla ja myös vakuutusyhtiöt ovat pankkien lailla siirtäneet vakuutuspalveluita verkkopalvelussa tapahtuvaksi. Verkkopalveluiden strategia ei kuitenkaan poikkea millään lailla yrityksen muusta strategiasta, pitkän tähtäimen päämäärien ja tavoitteiden määrittelystä. Verkkopalvelustrategia tukee ja täydentää yrityksen palvelu- ja toimintastrategiaa.
Pohjola Vakuutuksen yritysliiketoiminnan vahinkovakuutuksen verkkopalveluita on kehitetty aktiivisesti viimeisten viiden vuoden aikana. Yritysliiketoiminnan vahinkovakuutuksen verkkopalveluiden strategiaa ei ole kuitenkaan aikaisemmin käsitelty Pohjola Vakuutuksen johtoryhmässä.
Opinnäytetyön tavoitteena on ollut luoda luonnos uudesta yritysasiakkaille tarkoitetun vahinkovakuutusten verkkopalveluiden strategiasta vuosille 2009 - 2012. Opinnäytetyöstä on ulkopuolelle rajattu henki- ja työeläkevakuutukset, henkilöasiakkaiden pankki- ja vakuutus-verkkopalvelut sekä yritysasiakkaiden pankkipalveluiden verkkopalvelut.
Opinnäytetyö koostuu teoria- ja empiriaosuudesta. Teoriaosuuden pääpaino on ollut strategian, vahinkovakuutuksen, riskienhallinnan sekä sähköisen kaupankäynnin merkityksen selvittäminen vakuutusliiketoiminnan näkökulmasta katsottuna. Empiriaosuudessa on selvitetty Pohjola Vakuutuksen yritysliiketoiminnan verkkopalveluiden nykytilaa ja tahtotilaa, joiden perusteella on esitetty strategialuonnos Pohjola Vakuutuksen johtoryhmälle. Yritysliiketoiminnan verkkopalveluiden strategian linjaukset on johdettu OP-Pohjola -ryhmän 2009 strategiasta. Verkkopalveluiden strategia on hyväksytty johtoryhmässä kesäkuussa 2009. Empiirisessä tutkimuksessa on käytetty konstruktiivista tutkimusotetta, kysely- ja haastattelututkimusta sekä syksyllä 2008 tehtyä asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksia.
Pohjola Vakuutuksen yritysliiketoiminnan verkkopalveluiden kehittämisen painopiste tulee olemaan verkkopalveluiden yleisessä käytettävyydessä, toimintavarmuudessa, nopeudessa ja toimintojen ohjailtavuudessa, jolloin on mahdollista saavuttaa tai jopa ohittaa Pohjolan pääkilpailijoiden taso. Kehittämisen lähtökohtana tulee olemaan asiakkaan prosessien helpottaminen ja nopeuttaminen. Tuotelähtöisyydestä tullaan siirtymään yhä enemmän asiakaslähtöiseen ajattelutapaan.
Pohjola Vakuutuksen yritysliiketoiminnan vahinkovakuutuksen verkkopalveluita on kehitetty aktiivisesti viimeisten viiden vuoden aikana. Yritysliiketoiminnan vahinkovakuutuksen verkkopalveluiden strategiaa ei ole kuitenkaan aikaisemmin käsitelty Pohjola Vakuutuksen johtoryhmässä.
Opinnäytetyön tavoitteena on ollut luoda luonnos uudesta yritysasiakkaille tarkoitetun vahinkovakuutusten verkkopalveluiden strategiasta vuosille 2009 - 2012. Opinnäytetyöstä on ulkopuolelle rajattu henki- ja työeläkevakuutukset, henkilöasiakkaiden pankki- ja vakuutus-verkkopalvelut sekä yritysasiakkaiden pankkipalveluiden verkkopalvelut.
Opinnäytetyö koostuu teoria- ja empiriaosuudesta. Teoriaosuuden pääpaino on ollut strategian, vahinkovakuutuksen, riskienhallinnan sekä sähköisen kaupankäynnin merkityksen selvittäminen vakuutusliiketoiminnan näkökulmasta katsottuna. Empiriaosuudessa on selvitetty Pohjola Vakuutuksen yritysliiketoiminnan verkkopalveluiden nykytilaa ja tahtotilaa, joiden perusteella on esitetty strategialuonnos Pohjola Vakuutuksen johtoryhmälle. Yritysliiketoiminnan verkkopalveluiden strategian linjaukset on johdettu OP-Pohjola -ryhmän 2009 strategiasta. Verkkopalveluiden strategia on hyväksytty johtoryhmässä kesäkuussa 2009. Empiirisessä tutkimuksessa on käytetty konstruktiivista tutkimusotetta, kysely- ja haastattelututkimusta sekä syksyllä 2008 tehtyä asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksia.
Pohjola Vakuutuksen yritysliiketoiminnan verkkopalveluiden kehittämisen painopiste tulee olemaan verkkopalveluiden yleisessä käytettävyydessä, toimintavarmuudessa, nopeudessa ja toimintojen ohjailtavuudessa, jolloin on mahdollista saavuttaa tai jopa ohittaa Pohjolan pääkilpailijoiden taso. Kehittämisen lähtökohtana tulee olemaan asiakkaan prosessien helpottaminen ja nopeuttaminen. Tuotelähtöisyydestä tullaan siirtymään yhä enemmän asiakaslähtöiseen ajattelutapaan.