"Kyllä on mukava nähdä, millaisissa tiloissa lasta hoidetaan" : päiväkoti lapsen toimintaympäristönä
Kummu, Jenni (2010)
Kummu, Jenni
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010082512739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010082512739
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyöni käsittelee Kivirannan päiväkodin lasten van-hempien mielipiteitä päiväkodin toimintaympäristöstä, turvallisuudesta ja viihtyisyydestä. Opinnäytetyöni avulla otan selvää myös vanhempien ajatuksista kodin ja päiväkodin väli-sestä yhteistyöstä: laadusta, toteutumisesta ja kehittämistarpeista.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Teoreettisessa osiossa käsittelen päivähoidon his-toriaa ja nykypäivää; mistä päivähoito on alkanut ja mihin suuntaan se on menossa. Käsit-telen myös tekijöitä, jotka vaikuttavat päivähoitoon ja päiväkodin toimintaan, kuten päivä-hoitoon liittyvää lainsäädäntöä, turvallisuutta sekä päiväkodin ja kodin välistä yhteistyötä.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Ai-neistonkeruumenetelmänä oli kyselylomake. Tutkimusjoukkona olivat Kivirannan päivä-kodin lasten vanhemmat, joille toimitin kyselyn päiväkodin kautta. Tutkimusaineiston analysoin sisällönanalyysia käyttäen.
Keskeiset tutkimustulokset: Kyselyyn vastanneet vanhemmat ovat tyytyväisiä Kivirannan päiväkotiin, sen viihtyisyyteen ja turvallisuuteen. Vanhemmat näkevät päiväkotiympäristön muun muassa kodinomaisena ja turvallisena. Päiväkodin henkilökuntaa pidetään oman alansa ammattilaisina. Päiväkodin ja kodin väliseen yhteistyöhön vanhemmat ovat tyytyväisiä.
Johtopäätökset: Päiväkodin toimintaympäristö on monen tekijän kokonaisuus, johon vai-kuttavat niin päiväkodin rakenteelliset tekijät kuin päiväkodin henkilökunta. Turvallisen toimintaympäristön luovat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset tekijät. Siisteys, kodinomai-suus ja asiantunteva päiväkotihenkilökunta ovat osa myös päiväkodin viihtyisyyttä. Päivä-kodin ja kodin välinen yhteistyö on tärkeä osa onnistunutta päivähoitoa, jota pitäisi kehit-tää ja vahvistaa ulottumaan myös koulumaailmaan.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Teoreettisessa osiossa käsittelen päivähoidon his-toriaa ja nykypäivää; mistä päivähoito on alkanut ja mihin suuntaan se on menossa. Käsit-telen myös tekijöitä, jotka vaikuttavat päivähoitoon ja päiväkodin toimintaan, kuten päivä-hoitoon liittyvää lainsäädäntöä, turvallisuutta sekä päiväkodin ja kodin välistä yhteistyötä.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Ai-neistonkeruumenetelmänä oli kyselylomake. Tutkimusjoukkona olivat Kivirannan päivä-kodin lasten vanhemmat, joille toimitin kyselyn päiväkodin kautta. Tutkimusaineiston analysoin sisällönanalyysia käyttäen.
Keskeiset tutkimustulokset: Kyselyyn vastanneet vanhemmat ovat tyytyväisiä Kivirannan päiväkotiin, sen viihtyisyyteen ja turvallisuuteen. Vanhemmat näkevät päiväkotiympäristön muun muassa kodinomaisena ja turvallisena. Päiväkodin henkilökuntaa pidetään oman alansa ammattilaisina. Päiväkodin ja kodin väliseen yhteistyöhön vanhemmat ovat tyytyväisiä.
Johtopäätökset: Päiväkodin toimintaympäristö on monen tekijän kokonaisuus, johon vai-kuttavat niin päiväkodin rakenteelliset tekijät kuin päiväkodin henkilökunta. Turvallisen toimintaympäristön luovat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset tekijät. Siisteys, kodinomai-suus ja asiantunteva päiväkotihenkilökunta ovat osa myös päiväkodin viihtyisyyttä. Päivä-kodin ja kodin välinen yhteistyö on tärkeä osa onnistunutta päivähoitoa, jota pitäisi kehit-tää ja vahvistaa ulottumaan myös koulumaailmaan.