Kuulovammaisten ja kielihäiriöisten nuorten sopeutumisvalmennuskurssi : projektikuvaus ratsastusterapiapainotteisen sopeutumisvalmennuskurssin järjestämisestä
Jetsu, Maarit; Taipale, Annika; Vettenterä, Annika (2006)
Jetsu, Maarit
Taipale, Annika
Vettenterä, Annika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-417
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata projektimuotoisesti Suomen Aistivammaiskoulujen Oppilasliitto ry:n (SAKOL) sopeutumisvalmennuskurssin järjestämistä. Kurssin suunnittelu aloitettiin syyskuussa 2005 ja se järjestettiin kesäkuussa 2006 Alavuden ratsastuskoululla. Kurssi oli tarkoitettu 13- 17- vuotiaille kuulovammaisille ja kielihäiriöisille nuorille, jotka tarvitsivat tukea kasvuunsa sekä kehitykseensä ja olivat syrjäytymisvaarassa. Kurssin pääteemoina olivat ratsastusterapia sekä hevostoiminnot. Tavoitteena oli nuorten itsenäistymistaitojen ja vastuun harjoittaminen uusissa ympäristöissä. SAKOL tukee toiminnallaan Suomen aistivammaiskoulujen opetus- ja kasvatustyötä järjestäen koulujen ja niiden oppilaskuntien kanssa yhteistyössä oppilaiden kasvua ja kehitystä tukevia liikunta- ja kulttuuritapahtumia sekä sopeutumisvalmennusta. Vuosittain SAKOL järjestää sopeutumisvalmennuskurssin erilaisille kohderyhmille vaihtuvin teemoin. Sopeutumisvalmennus kuuluu osana lääkinnälliseen kuntoutukseen ja sen tarkoituksena on auttaa sairastunutta henkilöä elämään täysipainoista elämää sairauden kanssa. Tavoitteet ovat hyvin käytännönläheisiä ja tärkeä osa valmennusta on vertaistuen saaminen muilta samassa tilanteessa olevilta. Vertaistuki on tärkeää erityisesti nuorille koska nuoruudessa läheisten ystävyyssuhteiden merkitys tulee tärkeäksi etenkin valtaväestöstä poikkeavilla nuorilla, koska poikkeavuus johtaa usein sosiaalisiin vaikeuksiin ja sitä kautta syrjäytymiseen. Nuoren mukauttaminen normaaliopetukseen saattaa vielä provosoida kiusaamista ja syrjäytymistä. Ratsastusterapia on koulutetun ratsastusterapeutin ja hevosen yhdessä toteuttamaa kokonaisvaltaista kuntoutusta, joka on yksilöllistä, suunnitelmallista ja tavoitteellista. Terapia tukee ja täydentää sosiaalisen, kasvatuksellisen, lääkinnällisen ja psykiatrisen kuntoutuksen tavoitteita. Kokonaisuudessaan kurssi toteutui hyvin ja saavutimme sille asetetut tavoitteetonnistuneesti. Itse saimme paljon kokemusta isomman kokonaisuuden organisoinnista ja toteutuksesta, joita voimme varmasti hyödyntää jatkossa. Kirjallista tuotostamme myös muut voivat jatkossa käyttää mallina vastaavanlaisen projektin toteuttamisessa. Purpose of this bachelor's thesis was to describe the project of organizing an adaptation training course under of Finland's student body for the sense-impaired (SAKOL). The planning of the course was started in September 2005 and it was organized in the summer of 2006 at Alavus Riding School. The course was meant for young people aged between 13 and 17 and who suffer from hearing impairment or difficulties in communication or understanding or producing speech. These young people need support for their growth and development and are in danger of social exclusion. The main themes of the course were hippotherapy and working with horses. The aims of the course were to encourage the young to take responsibility for themselves and to become more independent and to do this in unfamiliar surroundings. SAKOL's operation supports the teaching and education in Finland's schools for the sense-impaired by organizing different kinds of sport and culture events and adaptation training courses together with schools and their student bodies. The courses and events aim at supporting pupils' growth and development. SAKOL organizes annual adaptation training courses for different target groups and with changing themes. Adaptation training is a part of medical rehabilitation and its purpose is to help a disabled person to lead a balanced life despite his or her disease. The aims of training are very practical and peer support from persons in similar situations in life has a significant role in the training. Peer supportis particularly important for young people because close friendships are important especially for the young people who differ from the majority of people. Being different often leads to social difficulties and through that to social exclusion. Integrating the young to general education can furthermore provoke bullying and lead to exclusion from normal social relationships. Hippotherapy is holistic rehabilitation provided by a trained hippotherapist and a horse suitable for the task. Hippotherapy provides individual, systematic and targeted therapy. The therapy supports and supplements the aims of social, educational, medical and psychiatric rehabilitation. All in all, the course was a success and we managed to attain the goals set forthe course. We got a lot of experience in organizing and executing a larger project and we will surely be able to make use of these experiences in the future. Moreover, others can later use our thesis as an aid for executing a similar project.