Studying in an international degree programme : from expectations to reality
Hirvonen, Tiina (2007)
Hirvonen, Tiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-550
Tiivistelmä
The purpose of the thesis was to find out what it is like to study in an international degree programme. The topic was examined from the students' perspective by finding outwhat kinds of expectations they had concerning studying in an international degree programme and how the reality corresponded with these expectations. Also the major advantages and disadvantages related to studying in an English Language degree programme were discovered. The consignor of the study was Jyväskylä University of Applied Sciences, School of Tourism and Services Management. Eight third and fourth year students of the Degree Programme in Facility Management and Consumer Communication at Jyväskylä University of Applied Sciences participatedin the study. The research method used was a semi-structured interview. The interviews were recorded and transcribed into a Word-format, after which they were analyzed. The results showed that in general the reality did not correspond very well with the students' expectations of the programme. The students were disappointed with a low numberof native English teachers and foreign students. The quality of education in the programme was considered to be on an average level. The biggest problem was the inadequate language skills of the teachers. Other problems were related to guiding and tutoring of the studies and the interaction between the students and the personnel. The biggest benefit of the programme was the development of students' language skills. Other advantages included the international aspect of the programme, the exchange period abroad and better employment opportunities abroad. The university of applied sciences should pay attention to the problems broughtout by the thesis and thus pursue to improve the programme. Significant matters include teachers'language skills, level of teaching, the number of foreign students and teachers and the significance of the English language. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista on opiskella kansainvälisessä koulutusohjelmassa. Asiaa tutkittiin opiskelijoiden näkökulmasta selvittämällä,millaisia odotuksia heillä oli opiskelemisesta englanninkielisessä koulutusohjelmassa ja millä tavalla todellisuus vastasi näitä odotuksia. Myös englanninkielisen koulutusohjelman suurimmat edut ja haitat selvitettiin. Toimeksiantajana oli Jyväskylän ammattikorkeakoulun matkailu-, ravitsemis- ja talousalan yksikkö. Kahdeksan kolmannen ja neljännen vuosikurssin opiskelijaa Jyväskylän ammattikorkeakoulusta, koulutusohjelmasta Degree Programme in Facility Management and Consumer Communication osallistui tutkimukseen. Tutkimusmetodina käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Haastattelut nauhoitettiin, minkä jälkeen ne litteroitiin Word-formaattiin ja analysoitiin. Tulokset osoittivat, että yleisesti ottaen koulutusohjelma ei vastannut kovin hyvin opiskelijoiden odotuksia. Opiskelijat olivat pettyneitä englantia äidinkielenään puhuvien opettajien sekä ulkomaalaisten opiskelijoiden vähäiseen määrään. Koulutuksen laadun arvioitiin olevan keskitasoa. Suurin ongelma oli opettajien riittämätön englannin taito. Muut ongelmat liittyivät opintojen ohjaukseen ja tukemiseen sekä vuorovaikutukseen henkilökunnan ja opiskelijoidenvälillä. Koulutusohjelman suurin etu oli opiskelijoiden kielitaidon kehittyminen. Muita etuja olivat ohjelman kansainvälisyys, vaihto-oppilasaika ulkomailla ja paremmat mahdollisuudet töiden saamiseen ulkomailta. Ammattikorkeakoulun tulisi kiinnittää huomiota opinnäytetyössä esiin tulleisiinongelmiin ja pyrkiä sitä kautta parantamaan koulutusohjelmaa. Huomioitavia asioita ovat mm. opettajien kielitaito, opetuksen yleinen taso, ulkomaalaisten opettajien ja opiskelijoiden määrä sekä englanninkielen merkitys.