Sales channel strategy for domestic and international expansion : case: Company Z
Karhu, Piia (2008-04-14)
Karhu, Piia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-04-14
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1209016256-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1209016256-0
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena oli kehittää myyntikanavastrategia kansallisista sekä kansainvälistä laajentumista varten Yritys Z:n näkökulmasta. Yritys Z on life-style kulutuselektroniikan jälleenmyyjä. Tutkimus keskittyi löytämään potentiaalisimmat vähittäismyyntikanavat kulutuselektroniikka sektorilla useissa Pohjois-Euroopan maissa. Tutkimuksessa olivat mukana seuraavat maat: Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska, Viro, Latvia ja Liettua. Potentiaalisia kanavia sekä Mp3 markkinoiden trendejä tutkittiin survey-tutkimuksen avulla. Tiedon keräämiseen käytettiin kyselylomaketta, joka lähettiin joko sähköpostilla vastaajille tai toteutettiin strukturoituna puhelinhaastatteluna. Yhteensä 34 vastausta saatiin kerättyä. Korkein vastausprosentti oli Suomessa sekä Virossa. Tietoa kulutuselektroniikka markkinatilanteesta sekä markkinoiden rakenteesta tutkittavissa maissa saatiin olemassa olevista tietolähteistä. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että mitkä Pohjois-Euroopan maista ovat kaikkein potentiaalisimpia aloittaa kansainvälistyminen. Lisäksi kaikkien tutkittujen maiden kohdalla identifioitiin yksittäiset potentiaaliset kanavat. Mp3-soitin lisävarusteista identifioitiin kannattavimmat tuoteryhmät myynnin näkökulmasta vuonna 2008. Tulokset ovat luottamuksellisia.