The development of distribution network relationship in a start-up company : case: Brunswick Marine in Finland and the Baltic States OY
Weichert, Heidi (2008-05-05)
Weichert, Heidi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-05
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1213792733-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1213792733-8
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoite on kartoittaa suomalaisen veneilyalan kauppiaiden mielipiteitä veneiden, moottoreiden ja varaosien maahantuojasta. Maahantuoja Brunswick Marine in Finland and the Baltic States Oy on toimeksiantanut tämän tutkimuksen selvittääkseen yhteistyökumppaneittensa käsityksiä maahantuojasta. Brunswick Marine on kansainvälinen yhtiö, joka on toiminut Suomessa vuodesta 2007. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää kuinka Brunswick Marinen yhteistyökumppanit kokevat maahantuojan toimet tällä hetkellä ja mitä tulisi parantaa tulevaisuudessa. Tämä asiakastyytyväisyystutkimus on suunniteltu ja toteutettu osana Brunswick Marinen strategista suunnitelmaa: “The Best Business Partner 2010.” Tutkimuksen teoreettinen tausta koostuu eri markkinointiin, asiakastyytyväisyystutkimukseen ja asiakaskäyttäytymiseen erikoistuneiden asiantuntijoiden teorioista ja kirjoituksista. Empiirinen osa koostuu kvalitatiivisesta tutkimuksesta ja kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Ensimmäisessä vaiheessa viisi Brunswick Marinen yhteistyökumppania osallistui syvähaastatteluihin, joista kerättiin tietoa heidän mielipiteistään. Laajemman osallistujamäärän kattava kysely luotiin perustuen syvähaastattelujen tuloksiin. Kyselyn vastausprosentti oli 37,5%. Molemmat tutkintametodit seurasivat Extended Marketing Mix –kaavaa. Tutkintatulosten perusteella voi sanoa Brunswick Marinen toimivan paremmin tietyillä osaalueilla kuin toisilla. Maahantuojan henkilökunnan asennetta kauppiaat arvostavat, mutta prosesseihin vaaditaan nopeasti parannuksia. Kauppiaat pitävät Brunswick Marinen tuotteita hyvinä, mutta keskiverto kuluttaja arvostaa enemmän tunnettuja japanilaisia moottorimerkkejä kuin Brunswick Marinen Mercurya. Tästä johtuen tarvitaan tehokkaampaa maahantuojan suorittamaa markkinointia. Brunswick Marinen lyhyestä historiasta Suomessa johtuen yrityksen toimintamallit ovat vielä muotoutumassa. Tämä tutkimus on osaltaan luomassa kuvaa kuinka maahantuojan tulevaisuudessa tulisi toimia.