Increasing the profitability of the dealer networkcase : Brunswick Marine in Finland and The Baltic States Oy /
Lahtoniemi, Tiina. (2009-02-05)
Lahtoniemi, Tiina.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-02-05
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1241593700-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1241593700-1
Tiivistelmä
Brunswick Marine in Finland and The Baltic States Oy on tällä hetkellä Suomen venemarkkinoilla haastajan asemassa. Yrityksen tavoitteena on olla markkinajohtaja ja paras yhteistyökumppani vuoteen 2010 mennessä. Näiden tavoitteiden vuoksi Brunswick haluaa löytää parhaita mahdollisia ratkaisuja, jotta jälleenmyyjien kannattavuutta saataisiin parannettua ja heitä voitaisiin auttaa myynnin lisäämisessä – tämä etenkin nyt venealaan vahvasti vaikuttavan taantuman aikaan. Kvalitatiivisen tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esille tärkeimpien jälleenmyyjien mielipiteitä siitä kuinka heidän kannattavuuttaan voitaisiin parantaa ja kuinka yhteistyötä Brunswickin kanssa maahantuojana voitaisiin kehittää. Tutkimustulokset paljastivat, että Brunswickin täytyy toteuttaa useita parannuksia omassa arvoketjussaan; etenkin päivittäisessä toiminnassaan ja markkinoinnin alueella. Tutkimuksessa esille tulleet ehdotukset tuli tarkasti arvioida, koska taloudellisen taantuman ja tiukkojen säästötoimenpiteiden myötä Brunswickille on asetettu monia rajoitteita. Vasta tämän jälkeen kustannustehokkaimmat ja realistisimmat ehdotukset pystyttiin muodostamaan. Kaikki parannusehdotukset vaativat parempaa yhteistyötä Brunswick Marinen yhteistyökumppaneiden, kuten pääkonttorin ja venevalmistajien, kanssa. Suuressa osassa ovat myöskin tiedonkulun ja markkinoinnin alueiden nykyaikaistaminen.