Monikkolasten yksilöllisyyden tukeminen ensimmäisen ikävuoden aikana : "tunnenhan minäkin sinut, miksi sinä et tiedä kuka minä olen?"
Nygård, Susanna; Viitanen, Sari (2007)
Nygård, Susanna
Viitanen, Sari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-544
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kerätä Suomen Monikkoperheet ry:lle tietoa monikkoperheiden tarpeista ja näkemyksistä liittyen monikkolasten yksilöllisyyden tukemiseen. Tavoitteena oli perheiden voimavaraisuuden tukeminen ja lisääminen sekä heidän oman tietämyksensä todentaminen. Ajankohtaisen työstämme teki yleinen keskustelu lasten pahoinvoinnista yhteiskunnassamme. Mikäli päättäjät huomioisivat päätöksiä tehdessään lapsiperheiden hyvinvoinnin turvaamisen tärkeyden, tulokset näkyisivät tulevinavuosina lasten ja nuorten hyvinvoinnissa sekä mielenterveydessä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimus oli osa isompaa Suomen Monikkoperheet ry:n tekemää monikkoperheille suunnattua kyselyä 'Kysely monikkolapsiperheiden ensimmäisestä ikävuodesta'. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Kohdejoukon muodostivat monikkoperheiden vanhemmat. Kysely tehtiin keväällä 2004. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Tutkimus osoitti, että valtaosa monikkoperheiden vanhemmista koki lastensa yksilöllisyyden tukemisen tärkeäksi. Keinoja tähän olivat lapsen yksilöllinen huomioiminen omana persoonanaan ja lapsille erikseen annettu yksilöllinen aika. Myös ulkoiset keinot, kuten erilaiset vaatteet ja henkilökohtaiset tavarat sekä erilaiset nimet tukivat vanhempien mielestä lapsen yksilöllistä kasvua. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että monikkolapsien yksilöllisyyden tukeminen on tärkeää. Tähän lapsiperheet tarvitsevat yhteiskunnan tukea. Vanhempien voimavaraisuus on tärkeää, jotta he jaksavat tukea lapsiensa tervettä kasvua ja yksilöllisyyttä. The aim of our study was to gather to the Association of Finland's Multiple Families information on the needs and views of multiple families with regard to supporting multiple children's individuality. It was our intention to sustain and strengthen the empowerment of the families and to verify their personal knowledge. Our thesis is of current interest because of a general discussion conducted in our society of children's lack of well-being. If decision-makers paid attention to the importance of securing the well-being of families with children, the results would be seen in years to come in the well-being and good mental health of children and youth. The thesis has the form of a qualitative study which was part of a more comprehensive enquiry 'An enquiry on the first year of life of families with multiple children' made by the Association of Finland's Multiple Families and addressed to families with multiple children. An enquiry effected in the spring of 2004 was used as the method of gathering material. The target group consisted of the parents of multiple families, and the material was interpreted by using the method of inductive content analysis. The study showed that most of the parents of the multiple families felt that supporting their children's individuality was important. The means of achieving this goal were paying attention to a child as an individual and devoting time separately to individual children. A child's individual growth was supported also, parents thought, by external considerations, such as different clothes and personal belongings and different names. On the basis of the results of the study it can be asserted that it is important to support multiple children's individuality. In order to achieve this, families with children need support from society. The empowerment of parents is important to give them strength to support their children's healthy growth and individuality.