Sisäinen viestintä ja sen kehittäminen
Korhonen, Berita (2008-04-14)
Korhonen, Berita
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-04-14
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1207130402-4
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1207130402-4
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yrityksen sisäisen viestinnän tärkeimmät osa-alueet, viestintäkanavat ja viestinnän ongelmakohdat. Tavoitteena oli selvittää toimeksiantaja Energiakolmio Oy:n sisäisen viestinnän käytännöt, niiden hyvät ja huonot puolet niin johdon kuin työntekijöidenkin mielestä, sekä tehdä kehitysehdotuksia viestinnän parantamiseksi ja tehostamiseksi. Tutkimus aloitettiin nykytilan kartoituksella, joka toteutettiin haastattelemalla johtoa ja selvittämällä henkilöstön mielipiteitä kyselylomakkeella. Tulosten analysoinnin perusteella tutkija mietti kehitysehdotuksia suurimpiin ongelmakohtiin. Viitekehyksessä käsiteltiin sisäistä viestintää, sen osa-alueita, tavoitteita ja tärkeyttä. Tärkeintä sisäistä viestintää on työviestintä, jota ilman yritys ei voi toimia. Sen lisäksi työntekijöiden motivaation ja sitoutumisen kannalta on tärkeää tietää yrityksen tavoitteet ja strategiat, ja niiden viestimiseen on syytä kiinnittää huomiota. Tämä asettaa vaatimuksia paitsi johdolle myös esimiesportaalle, jonka tehtävä on pukea strategiat selkeään muotoon oman osaston tai tiimin kannalta, sekä myös henkilötasolle. Kehityskeskustelut ovat tässä avainasemassa. Myös yrityksessä käynnissä olevat tai tulevaisuuteen suunnitellut muutokset kiinnostavat aina henkilöstöä, ja muutosviestintään tulee myös panostaa. Empiirisen osan johdon haastattelun perusteella suurin ongelma sisäisessä viestinnässä oli sen suunnittelemattomuus. Koska ei ole sovittu, mitä asioita viestitään tai kuka sen hoitaa, tiedotus on joskus puutteellista. Johto myös kaipasi aktiivisuutta henkilöstön puolelta, aloitetoiminta ja palautteen anto myös henkilöstöltä johdon suuntaan kaipaisivat aktivointia. Henkilöstön kyselytutkimuksessa sisäisen viestinnän puutteita havaittiin mm. avoimessa tiedonkulussa, palautteen saamisessa, tiimien välisessä viestinnässä, tietämyksessä johtoryhmän työskentelystä ja perehdytyksessä. Johdon kaipaamalla suunnitelmallisella viestinnällä pystytään poistamaan myös näitä puutteita.