Tutkimus myynnin ja markkinoinnin yhteistyöstä
Kauppinen, Jonna; Kurki, Riikka (2008-01-14)
Kauppinen, Jonna
Kurki, Riikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-01-14
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1207128922-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1207128922-3
Tiivistelmä
Toimiva ja hedelmällinen yhteistyö myynnin ja markkinoinnin välillä on edellytys yrityksien menestymiselle ja näin ollen uusien työpaikkojen syntyyn. Tieto yhteistyön toimivuudesta tällä hetkellä perustuu pitkälti mutu -tuntumaan, joten opinnäytetyön toimeksiantaja SMKJ ry halusi tutkia tätä yhteistyötä ja löytää mahdollisuuksia sen parantamiseen. Näin ollen opinnäytetyön tavoitteeksi muodostui selvittää yhden organisaation sisällä toimivien myynti- ja markkinointitiimien yhteistyön haasteita ja ongelmakohtia. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin internettutkimuksena, sillä se tutkimusmenetelmänä sopi hyvin tutkimukselle, jossa otos on suuri. Tutkimus lähetettiin 214:lle myynnin- ja markkinoinnin työntekijälle Jyväskylään, Jyväskylän maalaiskuntaan sekä Vantaalle teollisuuden, kaupan- ja palvelualan yrityksiin, joissa on 100 tai yli 100 työntekijää. Lähtökohtaisesti yrityksissä tuli olla molempia sekä myynnin että markkinoinnin henkilöitä. Tutkimuksen vastausprosentiksi muodostui 57 %. Tutkimuksen tärkeimmäksi löydöksi nousi se, että myynnin- ja markkinoinnin tiimeillä olivat tiimityön peruselementit kunnossa ja tiimit käyttivät erilaisia viestintäkanavia melko monipuolisesti ja usein. Kuitenkin tiimit kokivat yhteistyön haasteelliseksi ja tutkimuksen vastaajista hieman yli puolella oli ennakkoluuloja toista tiimiä kohtaan. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan päätellä, että työelämän haasteet ovat muuttumassa yhä abstraktimmiksi. Haasteeksi koetaan esimerkiksi uuden oppiminen ja globalisaatio.