E-maksu ratkaisuna yrityksille ja yhteisöille
Kuusinen, Niko (2009)
Kuusinen, Niko
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200902041344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200902041344
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millaiselle yritys- ja yhteisötoiminnalle verkkokaupan e-maksu on järkevä vaihtoehto rakentaa. E-maksu on Nordean tarjoama palvelu, jossa verkkokaupan asiakas voi hoitaa maksamisen elektronisesti internetissä, heti tilauksen yhteydessä. Vastaavia palveluita tarjoavat myös rahoitusalan muut toimijat. Verkkokauppa on kasvava ala ja sen arvo Suomessa vuonna 2007 oli neljä miljardia euroa. Tästä summasta kuitenkin neljäsosa suuntautuu ulkomaisille toimijoille. Aihe työhön valittiin työelämälähtöisesti Nordea Pankin Vammalan konttorissa ja materiaalia kerättiin niin pankin sisäisistä kuin ulkoisista tietolähteistä. Lopullisena tarkoituksena oli tehdä tietopaketti, jonka avulla pankin toimihenkilö saisi riittävän määrän tietoa ymmärtääkseen e-maksun luonteen ja näin edesauttaa e-maksun myyntiä yrityksille ja yhteisöille. Samalla tutkimuksesta olisi apua myös koko organisaatiolle, koska tutkimustulokset kertovat merkittävää kieltä Nordean markkina-asemasta verkkokaupan e-maksujen välittäjänä. Nordealla, kuten muillakin pankeilla, on mahdollisuus kasvattaa emaksuliiketoimintaa huomattavasti. Opinnäytetyön kaikki lähteet on valittu niin, että tarvetta tuloksien salassapitoon ei ole. Materiaali on kerätty joko julkisista lähteistä tai henkilökohtaisina tiedonantoina kuitenkin niin, että sama materiaali on käytössä esimerkiksi asiakastilaisuuksissa. Merkittävimmät tulokset on saatu keräämällä ja analysoimalla Suomen Tilastokeskuksen tutkimuksia ja Nordean e-maksuasiakkaita. Yhtenä tärkeänä kokonaisuutena otettiin esille palveluneuvottelutilanne ja siinä huomioitavat asiat niin, että pankin toimihenkilöllä olisi parhaat mahdolliset työkalut käytössään. Tämän tutkimuksen avulla toimihenkilöllä pitäisi olla huomattavasti paremmat edellytykset markkinoida ja myydä e-maksua menestyksekkäästi.