Tapahtuma - tilaisuus sponsoreille
Kekkonen, Satu (2006)
Kekkonen, Satu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-350
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni liittyi Jyväskylän ammattikorkeakoulun LIPUTA-hankkeeseen. Liiketoimintaosaamisella puhtia tapahtumamatkailuun eli LIPUTA käynnistyi keväällä 2005. Kyseiseen hankkeeseen kuului toisen opiskelijan tekemä nykytila-analyysi Keski- Suomen tapahtumista, joka toteutettiin tekemällä asiakastyytyväisyyskyselyitä 22 keskisuomalaisessa tapahtumassa. Tutkimukseni liittyi kyseiseen hankkeeseen. Tämän työn tavoitteena oli selvittää sponsoriyritysten näkökulmasta tapahtumien sponsorointia. Miten sponsorointi on laadullisesti ja käytännössä toteutunut ja mitä yritykset odottavat yhteistyöltä? Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja tutkimusmenetelmänä käytin teemahaastattelua. Aineisto kerättiin haastattelemalla viiden yrityksen sponsoroinnista vastaavia henkilöitä. Tavoitteena oli, että saatuja tutkimustuloksia tapahtumanjärjestäjät voisivat hyödyntää tulevaisuudessa, hakiessaan sponsoreita tapahtumilleen. Tulokset haastatteluista olivat hyvin samankaltaisia. Sponsorointi koetaan tärkeänä keinona kasvattaa yrityksen positiivista imagoa. Yritykset pitivät tapahtumia hyvänä sponsorointikohteena sekä tilaisuutena tavoittaa suurempi asiakasjoukko. Sponsorit odottavat tapahtuman järjestäjiltä ammattimaisuutta asioiden hoitamisessa sekä valmiita ehdotuksia yhteistyölle. Yrityksillä on valmiit strategiset linjaukset, mitä sponsoroidaan sekä suunniteltu budjetti tähän. Yritykset odottavat, että sponsorointi olisi helppoa ja vaivatonta, koska se ei kuulu heidän varsinaiseen liiketoimintaansa. Tutkimus osoitti, että myös tulevaisuudessa yritykset pitävät tapahtuman sponsorointia kannattavana keinona tavoittaa yrityksen kohderyhmä. Jotta yhteistyötä voitaisiin parantaa tulevaisuudessa, tulee sponsoroinnin vaikutuksia tutkia ja kehittää edelleen. The thesis is part of the LIPUTA-project of the Jyväskylä University Of Applied Sciences. The project was started in spring 2005. Previously another student had studied the present state of public events in Central Finland as a part of the project.The data were collected by visiting 22 public events in Central Finland and making customer satisfaction to get surveys information. This research was part of the LIPUTA- project. The aim of this thesis was to study sponsorship in these events from the view of the sponsor. It was studied, how the sponsoring had been realized and what companies were expecting from the partnership? The research is qualitative, and the data of the research were collected by interviewing the persons in charge of the sponsoring in five companies. The aim was that the event managers could use these results in the future when looking for sponsors for their events. The results of the interviews were very similar. The companies saw the sponsoring as an important way to promote the positive image. The companies felt that the events were good sponsoring occasions and an opportunity to reach more customers. The sponsors expected that the event managers should have professional attitude anda prepared plan for the partnership. Companies have ready strategic plans on whatthey intend to sponsor and planned a budget for this. The companies feel that the sponsoring should be easy and effortless, because it is not their main business. The research showed that in the future companies consider the sponsorship of events as an important target. In order to improve the partnership in the future, the impact of the sponsorship should be studied and developed further.