Matkailu-, ravitsemis- ja talousala tutuksi : koulutusalan markkinointitapahtuma suunnittelusta arviointiin
Jokijärvi, Anniina (2007-02-01)
Jokijärvi, Anniina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-02-01
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1205312948-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1205312948-5
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli suunnitella ja toteuttaa Mäntän seudun koulutuskeskuksen matkailu-, ravitsemis- ja talousalalle koulutusalakohtainen markkinointitapahtuma. Tapahtumalla haluttiin kokeilla, voidaanko toiminnallisuuteen perustuvalla rekrytointitapahtumalla vaikuttaa koulutusalan houkuttelevuuteen koulutukseen hakeutuvien keskuudessa Mäntässä sekä lähikunnissa. Työ toteutettiin toimintatutkimuksena. Teoriaosassa tutkittiin tapahtuman toimintaympäristöä sekä tapahtumamuotoisen markkinoinnin haasteita. Markkinointitapahtuma järjestettiin kolmen kunnan oppilaille syksyn 2007 aikana. Kohderyhmä rajattiin 9. luokan kotitalouden valinnaisryhmiin, koska kotitaloutta valinnaisaineenaan opiskelevien oletettiin olevan jo valmiiksi kiinnostuneita koulutusalasta. Lisäksi 9-luokkalaisilla ammatinvalinta on ajankohtaista ja tiedot koulutusaloista tarpeellisia. Kaikilta markkinointitapahtumiin osallistuneilta kerättiin palaute, jonka perusteella tapahtumaa oli mahdollista kehittää. Palautteen tukena tapahtuman kehittämisessä ja arvioinnissa käytettiin omia havaintoja sekä tapahtumassa mukana olleiden yläasteiden opettajien kommentteja. Toimintatutkimus osoitti, että lähikuntien yläasteiden 9-luokkalaiset suhtautuivat alaan positiivisesti ja pitivät tapahtumaa onnistuneena. 77,5 % tapahtumiin osallistuneista nuorista oli tapahtuman jälkeen täysin tai jonkin verran samaa mieltä siitä, että alalla opiskelu vaikuttaa mielenkiintoiselta. 64,3 % oli puolestaan täysin tai jonkin verran samaa mieltä siitä, että voisi kokemansa perusteella pyrkiä alalle opiskelemaan. Yläasteiden opettajien mielestä koulutusalan kohdistettu ja toiminnallinen markkinointitapahtuma voisi olla tehokas keino rekrytoida oppilaita ja herätellä kiinnostusta tekemällä alaa konkreettisesti tutuksi. Vastaavanlaisten markkinointitapahtumien järjestäminen kannattaa mielestäni ottaa alalla jokasyksyiseksi tavaksi. Tapahtuman suunnittelu ja toteuttaminen tulevina vuosina on helppoa hyväksi havaitun mallin perusteella. Kohdistetun markkinointitapahtuman voisi toteuttaa myös muilla koulutusaloilla muokkaamalla tapahtuman sisältöä.