Kylä Kelpaa! 2008 : asumismessujen markkinointiviestintäsuunnitelma
Kotonen, Tanja; Laitinen, Satu (2008-02-12)
Kotonen, Tanja
Laitinen, Satu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-02-12
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1205315497-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1205315497-6
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Kylä Kelpaa! 2008 -asumismessuille toimiva ja tehokas markkinointiviestintäsuunnitelma. Asumismessut järjestetään Korpilahden pohjoisilla metsäkylillä 6. – 13.7.2008. Pitkän aikavälin tavoitteena on tapahtuman onnistunut markkinointi, joka tavoittaa halutut kohderyhmät ja saa ne tulemaan messuille. Opinnäytetyön toimeksiantaja ja tapahtuman järjestäjä on Pohjoisen Korpilahden Yhteistyöyhdistys ry. Markkinointiviestintäsuunnitelma perustuu ideointityöpajoihin ja tilanneanalyysiin. Ideointityöpajat järjestettiin Korpilahdella Ylä-Muuratjärven kylätalolla joulukuussa 2007 ja tammikuussa 2008. Työpajoista saatiin runsaasti ideoita suunnittelun avuksi. Työpajojen tavoitteena oli myös sitouttaa paikalliset toimijat tapahtuman ja sen markkinoinnin toteutukseen. Lisäksi markkinointiviestintäsuunnitelman asiakas-, kilpailu- ja toimintaympäristöanalyyseissä on käytetty monipuolisesti mm. maaseutuasumiseen ja -matkailuun liittyviä tutkimuksia ja tilastoja. Analyysien ja työpajojen perusteella Kylä Kelpaa! 2008 -asumismessujen kohderyhmiksi valittiin maaseutumatkailijat ja maallemuuttajat. Asumismessuilla korostetaan pohjoisen Korpilahden kulttuuriperinteitä, elinkeinoja, asumista ja vapaa-aikaa. Markkinointiviestinnän ydinteemaksi päätettiin ”Kirkolta kylänraittia kaupunkiin”. Tapahtuman kohderyhmiä tavoitellaan eri markkinointikanavien kautta sen mukaan, missä ne liikkuvat. Tapahtuman markkinoinnissa käytetään varsinkin ilmaisia markkinointiviestintäkeinoja, sillä markkinointiviestintäbudjetti on melko pieni. Suurin osa budjetista käytetään asumismessujen mainontaan, kuten esitteisiin ja mainoksiin. Markkinointiviestintäsuunnitelma on perusta tapahtuman markkinointiviestintämateriaalin sekä mediaviestinnän suunnittelulle ja toteutukselle. Suunnitelmassa on tuotu esiin myös erilaisia ideoita, joiden toteutus ei ole mahdollista ilman lisärahoitusta. Tapahtuman lopullinen sisältö ja budjetti ei vielä ollut varmistunut tämän opinnäytetyön valmistuessa.