Eri kulttuureista tulevat lapset ja nuoret lastensuojelun sijaishuollon asiakkaana
Takkinen, Sari (2007-12-3)
Takkinen, Sari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-12-3
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1198060195-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1198060195-5
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lastensuojelun sijaishuollon työntekijöiden näkemyksiä ja kokemuksia työskentelystä eri kulttuureista tulevien lasten ja nuorten kanssa. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita mahdollisista ristiriidoista ja haasteista, joita monikulttuurinen työ pitää sisällään, sekä sijaishuollon työntekijöiden valmiuksista työskennellä eri kulttuureista tulevien lasten ja nuorten kanssa. Lisäksi tutkimuksen avulla haluttiin työntekijöiden valmiuksiin liittyen tuoda esille mahdollisia keinoja vastata monikulttuurisuuden mukanaan tuomiin haasteisiin. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja haastattelut suoritettiin parihaastatteluina syksyllä 2006. Haastattelun teemat muodostettiin neljän tutkimustehtävän pohjalta. Tutkimukseen osallistui yhteensä kahdeksan sijaishuollon työntekijää, joista neljä oli perhekotien sijaisvanhempia ja neljä lastensuojelulaitosten työntekijöitä. Tutkimustulokset osoittivat, että sijaishuollon työntekijät kokivat monenlaisia ristiriitoja ja ongelmia työskentelyssä eri kulttuureista tulevien lasten ja nuorten kanssa. Arjessa näkyviä ristiriitoja ja ongelmia olivat selkeimmin aiheuttaneet kielivaikeudet sekä eri kulttuureista tulevien erilaiset käsitykset, normit, säännöt ja tavat toimia. Yhteistyö lasten ja nuorten vanhempien kanssa koettiin vaikeaksi ja haastavaksi. Lastensuojelutyöhön saadun koulutuksen sekä oman työkokemuksen kautta tulleen tiedon ja taidon koettiin kuitenkin riittäneen jollain tavalla myös työskentelyssä eri kulttuureista tulevien lasten ja nuorten kanssa, vaikka ongelmia ja haasteita olikin tavallista enemmän. Ulkopuolista apua ja tukea oli kuitenkin tarvittu työn tueksi ja sitä toivottiin myös lisää. Tutkimustulokset osoittivat, että monikulttuurista koulutusta työntekijöille pidetään tärkeänä keinona vastaamaan työn haasteisiin. Koulutuksen lisäksi esitettiin muun muassa vertaistukea sekä eri tahojen keskinäistä verkostotyötä hyödylliseksi keinoksi parantaa työntekijöiden valmiuksia. Myös eri kulttuureista tulleiden ihmisten omien näkemysten ja kokemusten esille saamista pidettiin tärkeänä.