Sisäisen viestinnän kehittäminen intranetin avulla : case Keski-Suomen keskussairaala, Ruokapalvelun liikelaitos Caterina
Ahonen, Virpi (2009-02-09)
Ahonen, Virpi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-02-09
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1245153805-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1245153805-6
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli organisaation sisäisen viestinnän kartoittaminen ja kehittäminen. Kehittämistyössä tutkittiin organisaation viestintää havainnoimalla, haastattelemalla ja kyselytutkimuksilla. Tutkimuksessa edettiin intranet-sivuston suunnittelusta ja sivuston rakentamisesta intranetin sisällön tuottamiseen, tutkimusta tukevaa lähdemateriaalia hyödyntäen. Kvalitatiivisesti ja kvantitatiivisesti suuntautunut tutkimus toteutettiin v. 2003 - 2008 välisenä aikana tapaustutkimuksena Keski-Suomen keskussairaalan Ruokapalvelun liikelaitos Caterinalle. Kvalitatiivisen tutkimuksen keskeisistä piirteistä tutkimuksessa toteutettiin kokonaisvaltaisella tiedon hankinnalla syyskuussa 2003. Vastaukset ensimmäiseen kyselyyn saatiin seitsemältä henkilöltä kymmenestä. Kvantitatiivista tietoa tilastoitiin viestintäkanavien käytön määristä. Tutkimusvaiheiden ja johtopäätösten kautta kartoitettiin toisen kyselytutkimuksen kohderyhmät. Otokseen valituille henkilöille lähetettiin linkki sähköpostitse sairaanhoitopiirin intranetissä olevaan kyselyyn. Kyselylomake oli avoinna loka - marraskuussa 2003 ja siihen vastasi 22 osastonsihteeriä ja 26 ruokayhdyshenkilöä. Vastausprosentti oli 49 %. Aineistosta tehtiin analysointi ja johtopäätökset. Lopuksi ruokapalvelun johdolle toteutettiin vuoden 2003 kaltainen kysely sähköpostitse 18.12.2008 – 23.1.2009. Kyselyssä selvitettiin lisäksi jo viisi vuotta käytössä olleen intranetin toimivuutta. Kyselyyn vastasi kuusi henkilöä kymmenestä. Tutkimuksen tuloksena saavutetut hyödyt ilmenevät ensisijaisesti ruokapalvelun sisäisen viestinnän tehostumisena: dokumenttien löytymisenä helposti ja keskitetysti samasta paikasta, tietojen ajantasaisuutena ja tiedonsaannin nopeutena.