Hei, mä osaan! : lasten visuomotoristen taitojen kehittymisen tukeminen toimintaterapiaryhmässä
Hokkanen, Teija; Riekki, Kristiina (2006)
Hokkanen, Teija
Riekki, Kristiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-277
Tiivistelmä
Tutkimustehtävänä oli selvittää tukiko Palokan terveysasemalla toteutettu toimintaterapiaryhmä lasten visuomotoristen taitojen kehitystä. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää seikkailun käytön mahdollisuuksia toimintaterapiaryhmässä. Tutkimus toteutettiin osana Palokan terveydenhuollon toimintaterapiapalveluja. Tutkimuksessa ohjattiin kuuden esikouluikäisen lapsen toimintaterapiaryhmää, jonka tavoitteena oli tukea visuomotoristen taitojen kehitystä kouluvalmiuksia ajatellen. Visuomotoristen haasteiden lisäksi lapsille oli asetettu yksilöllisiä tavoitteita. Jotta uusia taitoja voidaan oppia, tulee lapsen hallita aikaisempien kehitysvaiheiden valmiuksia. Toimintaterapian lähestymistapana käytettiin taitojen hankinnan viitekehystä. Terapiavälineinä toimivat leikit, pelit, seikkailu sekä sensomotoriset radat. Seikkailua käytettiin itsenäisenä elementtinä sekä rinnakkain muiden toimintojen kanssa. Seikkailu tarjosi toimintoihin jännitystäsekä eläytymisen mahdollisuuden. Seikkailu antoi lapselle luvan käyttää mielikuvitusta. Työ oli laadullinen tutkimus ja se toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena. Aineisto koottiin ryhmää ohjatessa osallistuvan havainnoinnin avulla. Lisäksi aineistonkeruumenetelmänä käytettiin VMItestiä (The Beery- Buktenica Developmental Test of Visual- Motor Integration), palautekyselyjä lapsille ja vanhemmille, videointia, ryhmäkertojen suunnitelmia sekä tutkimuspäiväkirjaa. Toimintaterapiaryhmä osoittautui havaintojen, VMI- testin ja palautteiden perusteella merkitykselliseksi lasten visuomotorisen kehityksen tukemisessa. Ryhmä koettiin mukavana ja turvallisena paikkana opetella haastavia taitoja. Seikkailu motivoi lapsia toimimaan ja se osoittautui hyväksi elementiksi toimintaterapian toteutuksessa. The aim of this thesis was to investigate whether an occupational therapy group supports the development of children's visual-motor skills. The objective was also to explore the possibilities that the use of adventures can offer for pediatric occupational therapy. The research was conducted as part of the occupational therapy services of health care in Palokka, the rural municipality of Jyväskylä. We instructed an occupational therapy group of six preschool-aged children the aim of which was to support the children's visual-motor skills with a consideration of school readiness. In addition to visual-motor challenges, individual goals were set for the children. In order to learn new skills, a child should master the skills of earlier phases of development. The Skill Acquisition Frame of Reference was employed as the occupational therapy approach. Plays, games and sensorimotor tracks were used as therapy tools. Adventure was applied both as an individual element and alongside other functions. Adventure offers excitement in the occupations and the opportunity to empathise. Furthermore, adventure enables the child to use his or her imagination. The study was qualitative and it was carried out as action research. The data was collected while instructing the group through participatory observation. In addition, other methods for gathering the data were the VMI test (The Beery-Buktenica Developmental Test of Visual-Motor Integration), feedback questionnaires targeted to the children and their parents, videos, plans for the group sessions and a research diary. Based on the observations, the VMI test and the feedback, the occupational therapy group proved to be meaningful in supporting the children's visual-motor development. The group was experienced as a comfortable and a safe environment for learning those challenging skills. Adventure motivated the children to perform in the group and it turned out to be a good element in implementing occupational therapy.