Prisma vaatekauppana
Fält, Marianne (2006)
Fält, Marianne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-97
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-97
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oliselvittää Keskimaa Osk:n naispuolisten asiakasomistajien mielipiteitä Prismasta vaatteidenostopaikkana. Toimeksiantajana työssä oli Keskimaa Osk ja Keljon Prisma. Työssä perehdyttiin ostokäyttäytymiseen, saatavuuteen ja imagoon, ja näiden osa-alueiden kautta pyrittiin selvittämään Keskimaan asiakasomistajien yleistä asiointitiheyttä ja -luonnetta Keljon Prismassa, heidän käsityksiään ja mielipiteitään Prisman sisäisestä saatavuudesta pukeutumisenosastolla sekä heidän mielikuviaan ja mielipiteitään Prisman vaatetarjonnasta. Tutkimus toteutettiin havainnoivana ja kuvailevana erillistutkimuksena puhelinhaastattelujen avulla. Tutkimukseen haastateltiin 57 naispuolista Keskimaan asiakasomistajaa käyttäen haastattelulomaketta. Jälkeenpäin vastaukset käsiteltiin SPSS -taulukko-ohjelmalla. Tutkimuksessa selvisi, että Prismassa myytävät vaatteet ovat tuttuja asiakasomistajille ja suurin osa vastaajista on ostanut vaatteita Keljon Prismasta. Useimmiten vaatteita ostetaan Prismasta heräteostoksina, eikä Keskimaan asiakasomistajuudella ole oleellisesti vaikutusta vaatteita hankittaessa. Keljon Prisman pukeutumisenosastolle kaivattiin lisää henkilökuntaa, mutta muuten sisäiseen saatavuuteen oltiin enimmäkseen tyytyväisiä. Prismassa myytäviä vaatteita pidettiin yleisesti edullisina, korkealaatuisina, muodikkaina, hyvin istuvina ja arkisina. Suurin syy olla ostamatta Prismasta vaatteita oli vaatteiden tyyli, mitä ei koettu omanlaiseksi. The aim of the Bachelor's thesis was to determine the opinionsthe Keskimaa female members have about Prisma as a place to purchase clothes. The study was assigned by Keskimaa and Prisma Keljo in Jyväskylä. The study concerned the factors of buying behaviour, availability and image. How often people go to Prisma, their opinions concerning availability in the clothing department and how they see clothes in Prisma were studied by questions. The study was accomplished with observing and describing quotation by using telephone interviews. The study included 57 females and the SPSS software was used to handle the answers. The study revealed that people are familiar with clothes in Prisma and most of the answerers have bought them, too. Most people buy clothes in Prisma as an impulse purchase and Keskimaa membership is not an essential motive when buying clothes. Most people were satisfied with the availability in the clothing department. Only more personnel was required to help customers when buying clothes. People regarded clothes in Prisma are bargain priced, high-class, fashionable and well fitting,every day wear. The most important reason for not buying clothes in Prisma was the style of the clothes, which was not experienced to be becoming for one's own style.