Markkinointisuunnitelma uusasiakashankintaan Case FAF Finland
Soilas, Carl (2009)
Lataukset:
Soilas, Carl
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200902101422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200902101422
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa liikunta-alan koulutuksia järjestävälle FAF Finlandille markkinointisuunnitelma uusasiakashankintaa varten.
Markkinointisuunnitelman tarve on suuri, sillä liikunta-ala on koko ajan kasvamassa ja alalla tunnetun yrityksen oli saatava ideoita uusien asiakkaiden hankkimiseen. Lisäksi yrityksen markkinointi oli kyseisellä hetkellä hyvin pientä.
Markkinointisuunnitelmassa on tarkoitus löytää uusia kanavia markkinoinnissa uusien asiakkaiden löytämiseksi. Samalla selvitettiin yrityksen toiminnan nykyiset vahvuudet ja heikkoudet alan markkinoilla.
Markkinointisuunnitelma kehitettiin yrityksen ulkopuolella toimivan ihmisen toimesta, joka antaa yritykselle ulkopuolista näkemystä ja ideoita tulevaisuuden markkinointiin löytääkseen uusia asiakkaita.
Markkinointisuunnitelman teossa käytettiin apuna erilaisia kirjallisia lähteitä markkinointisuunnitelmista, haastatteluja, yrityksen henkilökunnan apua ja omaa tietoa.
Työn teoriaosuudessa käsitellään uusien asiakkaiden hankintateoriaa, palvelumarkkinointia ja yleistä teoriaa asiakkaiden luokittelemisesta sekä asiakassuhteiden pysyvyydestä.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista menetelmää, teemahaastattelua. Teemahaastatteluissa haastateltiin yrityksen pitämien koulutusten käyneitä ihmisiä. Haastatteluissa kartoitettiin, kuinka haastateltavat olivat löytäneet yrityksen koulutukset. Haastatteluista kävi ilmi yrityksen hyvä tunnettavuus markkinoilla sekä hyvin hoidetut koulutukset ja niistä löytyvät tiedot internetissä.
Kehityskohteina tulivat ilmi yrityksen markkinoinnin laajentaminen suurempiin kanaviin sekä yrityksen tarjoamien koulutusten parempi esille tuonti.
Markkinointisuunnitelman tarve on suuri, sillä liikunta-ala on koko ajan kasvamassa ja alalla tunnetun yrityksen oli saatava ideoita uusien asiakkaiden hankkimiseen. Lisäksi yrityksen markkinointi oli kyseisellä hetkellä hyvin pientä.
Markkinointisuunnitelmassa on tarkoitus löytää uusia kanavia markkinoinnissa uusien asiakkaiden löytämiseksi. Samalla selvitettiin yrityksen toiminnan nykyiset vahvuudet ja heikkoudet alan markkinoilla.
Markkinointisuunnitelma kehitettiin yrityksen ulkopuolella toimivan ihmisen toimesta, joka antaa yritykselle ulkopuolista näkemystä ja ideoita tulevaisuuden markkinointiin löytääkseen uusia asiakkaita.
Markkinointisuunnitelman teossa käytettiin apuna erilaisia kirjallisia lähteitä markkinointisuunnitelmista, haastatteluja, yrityksen henkilökunnan apua ja omaa tietoa.
Työn teoriaosuudessa käsitellään uusien asiakkaiden hankintateoriaa, palvelumarkkinointia ja yleistä teoriaa asiakkaiden luokittelemisesta sekä asiakassuhteiden pysyvyydestä.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista menetelmää, teemahaastattelua. Teemahaastatteluissa haastateltiin yrityksen pitämien koulutusten käyneitä ihmisiä. Haastatteluissa kartoitettiin, kuinka haastateltavat olivat löytäneet yrityksen koulutukset. Haastatteluista kävi ilmi yrityksen hyvä tunnettavuus markkinoilla sekä hyvin hoidetut koulutukset ja niistä löytyvät tiedot internetissä.
Kehityskohteina tulivat ilmi yrityksen markkinoinnin laajentaminen suurempiin kanaviin sekä yrityksen tarjoamien koulutusten parempi esille tuonti.