Viraalimarkkinointi : vaihtoehto massamarkkinoinnille
Heinonen, Ville (2009)
Heinonen, Ville
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200902121435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200902121435
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee viraalimarkkinointia. Viraalimarkkinointi on perinteisestä word of mouth -markkinoinnista kehittynyt markkinointimuoto, jossa markkinointiviestit leviävät sähköisessä ympäristössä kuluttajalta toiselle kasvokkaisviestinnän sijaan. Tekniikan kehittyminen ja erilaisten sosiaalisten verkkoyhteisöjen alati kasvava suosio ovat tehneet viraalimarkkinoinnista yrityksien keskuudessa suositun ja kustannustehokkaan vaihtoehdon massamarkkinoinnille.
Opinnäytetyön tavoitteena on koota manuaali, jolla voi selventää viraalimarkkinointia markkinointimuotona asiasta tietämättömille henkilöille. Opinnäytetyö on jaettu kolmeen lukuun, joista ensimmäinen käsittelee teoreettisesti word of mouth -markkinointia. Toinen luku käsittelee teoreettisesti varsinaista aihetta, eli viraalimarkkinointia. Kolmas luku esittelee eri asiantuntijoiden ja tutkijoiden neuvoja viraalikampanjan toteuttamiseen sekä konkreettisen ohjeen luoda yksinkertainen viraalikampanja.
Opinnäytetyön tavoitteena on koota manuaali, jolla voi selventää viraalimarkkinointia markkinointimuotona asiasta tietämättömille henkilöille. Opinnäytetyö on jaettu kolmeen lukuun, joista ensimmäinen käsittelee teoreettisesti word of mouth -markkinointia. Toinen luku käsittelee teoreettisesti varsinaista aihetta, eli viraalimarkkinointia. Kolmas luku esittelee eri asiantuntijoiden ja tutkijoiden neuvoja viraalikampanjan toteuttamiseen sekä konkreettisen ohjeen luoda yksinkertainen viraalikampanja.