Omaishoidon tuen hakuprosessin yhtenäistäminen Jyväskylän verkostokaupungissa ja Keurusseudun kunnissa
Järveläinen, Pirjo (2007)
Järveläinen, Pirjo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-588
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli luoda asiakaslähtöisyyttä korostava toimintakäsikirja omaishoitotukiprosessista. Toimintakäsikirjan luominen oli osa Jyväskylän verkostokaupungin ja Keurusseudun kuntien vanhuspalveluiden kehittämishanketta. Lisäksi työssä pyrittiin selvittämään kehittämishankkeessa mukana olleiden kuntien yhteistyössä laatimanomaishoidon tuen kriteerien asiakaslähtöisyyttä. Asiakaslähtöisyyttä tarkasteltiin analysoimalla kriteerien selkokielisyyttä ikääntyvän ihmisen näkökulmasta. Tutkimuksen aineisto koostui Jyväskylän verkostokaupungin ja Keurusseudun kuntien vanhuspalveluiden kehittämishankkeen laatimia seudullisia omaishoidon kriteereistä. Työn tutkimusote oli laadullinen. Tutkimusosuudessa tarkoituksena oli analysoida tutkimusaineistoa sisällönanalyysin avulla. Kehittämisosuudessa loin seudullisten omaishoidon kriteerien pohjalta toimintakäsikirjan omaishoidon tuen hakuprosessista. Työ osoitti, että seudullisen omaishoidon kriteereissä esiintyi useita selkokielisyyttä heikentäviä kohtia ikääntyvän ihmisen näkökulmasta tarkasteltuna. Eniten selkokielisyyttä heikensivät tekstin vaikeaselkoisuus, pitkät lauseet ja ammattisanaston käyttö. Pitkät lauseet tekivät tekstistä vaikeaselkoista ja asiaa havainnollistavat esimerkit puuttuivat lähes kokonaan.Ammattisanaston ymmärtäminen edellytti lukijalta aikaisempaa tietoa ja perehtymistä asiasisältöön. Työn tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että omaishoidon kriteerien ajoittain vaikeaselkoinen teksti edellyttää omaishoidon parissa työskenteleviltä asiakkaan runsasta suullista ohjausta. Tulevaisuudessa olisi hyvä miettiä miten kriteereitä kehitettäisi ikääntyvän ihmisen näkökulmasta selkeämmäksi. The objective of the Bachelor's Thesis was to create customer oriented operational handbook for the processes for the home care. The creating of operational handbook was part of the developmental project of services for elderly persons in Jyväskylä network city and Keuruu region. Also one purpose was to clarify, how customer oriented the criteria for the informal care allowance, compiled in cooperation by municipalities participated in the developmental project, are. The customer orientation was examined by analyzing the language simplicity of criteria from perspective of elderly persons. The research material consists of the regional criteria for home care compiled by the developmental project of services for elderly persons in Jyväskylä network city and Keuruu region. The perspective of this thesis was qualitative. In research section the purpose was to analyze theresearch material by content analysis. In development section I created an operational handbook for the application process of informal care allowance paid to a person caring for an elderly. The thesis indicated that there appeared several points which weakened the language simplicity in the criteria of regional home care from the perspective of elderly persons. The biggest reasons were that the text was hard to read, sentences were long and professional terminology was used. Long sentences made text hard to read and illustrative examples were usually missing. Understanding the professional terminology required earlier information and orientation from the reader. The results of the thesis showed that the partly difficult text of home care criteria needs a lot of oral customer guidance from people working among the home care. In the future it would be good to consider how the criteria can be developed clearer for elderly people.