Ensisovittajien kokemuksia rintaproteesineuvonta- ja tukipalvelusta
Jalonen,Elisa; Viitanen, Inka-Maria (2006)
Jalonen,Elisa
Viitanen, Inka-Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-233
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, millaisia kokemuksia ja odotuksia ensimmäistä rintaproteesiaan sovittaneilla naisilla oli Keski-Suomen Syöpäyhdistyksen rintaproteesijakelupalveluun liittyvästä henkilökohtaisesta neuvonta- ja tukipalvelusta palvelun kehittämiseksi. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata rintasyöpään sairastuneiden naisten kokemuksia Keski-Suomen Syöpäyhdistyksen henkilökohtaisesta rintaproteesineuvonta- ja tukipalvelusta. Tutkimustuloksia hyödynnetään Keski-Suomen Syöpäyhdistyksen rintaproteesijakelupalveluun liittyvän henkilökohtaisen tuki- ja neuvontapalvelun kehittämisessä. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusotetta. Tutkimusmenetelmäksi valittiin teemahaastattelu ja tutkimustavaksi aineistolähtöinen sisällönanalyysi teemoittain. Teemahaastattelut toteutettiin huhtitoukokuussa 2006, jolloin haastateltiin kuutta keskisuomalaista rintaproteesin ensisovittajaa. Tutkimustulosten mukaan rintaproteesin ensisovittajat olivat tyytyväisiä saamaansa ohjaukseen. Tutkittavilla ei ollut juurikaan tietoa tulevasta ohjaustilanteesta ja harvallaheistä oli minkäänlaisia ennakko-odotuksia ohjauksen suhteen. Osa tutkittavista tiesi rintaproteesin sovitukseen liittyvästä ohjauksesta. Heillä oli myös muita tutkittavia selkeämpiä odotuksia ohjauksen suhteen. Tutkimuksessa nousseita rintaproteesineuvonta- ja tukipalveluun liittyviä odotuksia olivat rintaproteesiin liittyvät odotukset, tieto vertaistuesta ja miellyttävä ohjaustilanne. Suurin osa tutkittavista koki saaneensa ohjaustilanteessa riittävästi tietoa rintaproteesista ja sen käytöstä. Rintaproteesi oli tutkittaville vieras asia, josta kaivattiin lisää tietoa. Lisäksi muiden naisten rintaproteesikokemuksia arvostettiin. Työntekijöiden ammattitaito sekä asiakaslähtöinen työote ja hyvä ohjausilmapiiri saivat tutkittavilta ainoastaan positiivista palautetta. Useimmat tutkittavista eivät kokeneet tukemiselle tarvetta ohjauksessa. Tutkittavat olivat kuitenkin tyytyväisiä työntekijältä saamaansa tukeen luonnollisena osana ohjausta, vaikka eivät olleet varsinaista tukea odottaneet.Tutkittavat kokivat luottamuksen syntyneen Keski-Suomen Syöpäyhdistystä kohtaan. The objective of the research was to produce knowledge of what kinds of experiences and expectations women being fitted for a breast prosthesis for the first time had of the personal guidance and support services of the Cancer Society of Central Finland, which will be used to further develop the service. The goal of the research is to describe the experiences of the women who had contracted breast cancer on the personal breast prosthesis guidance and support services of the Cancer Society of Central Finland. The research results will be utilized to develop the personal breast prosthesis guidance and support services of the breast prosthesis distribution service of the Cancer Society of Central Finland. The research utilized a qualitative research methodology. The chosen research method was a theme interview and the research practice used was material based content analysis based on thethemes of the material. The theme interviews were conducted in April-May 2006, during which six women from Central Finland who were being fitted for the breast prosthesis for the first time were interviewed. According to the research results, the women being fitted for the prosthesis for the first time were satisfied with the guidance they received. The women had little information on the upcoming guidance situation and few had any expectations of the guidance. Some of the women knew about the guidance related to the fitting of the prosthesis. Consequently they also had clearer expectations about the guidance than other women. The research revealed that the women's expectations of the breast prosthesis guidance and support services were expectations towards the prosthesis itself, knowledge of the peer support and a pleasant guidance situation. Majority of the women felt they had received adequate amount of information about the breast prosthesis and its use during the guidance situation. A breast prosthesis was an unfamiliar thing,on which they wanted more information. Also information on the experiences of other women using the prosthesis was appreciated. The expertise and the client oriented approach along with good atmosphere in the guidance situations received only positive feedback. Most of the women felt no need for support in the guidance. Yet the women were pleased with the support they received from the employees as a natural part of the guidance,although no actual support was expected. In conclusion, the women felt confident towards the Cancer Society ofCentral Finland.