Innovointipalvelun markkinakartoitus Jämsän seudullaCase 24 h palvelutuote /
Suovanen, Lauri-Kristian. (2009-03-13)
Suovanen, Lauri-Kristian.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-03-13
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1241601736-9
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1241601736-9
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää Jämsän seudun pienten ja keskisuurten yritysten mielipiteitä 24 h palvelutuotteen hyödyllisyydestä niiden yritystoiminnalle. Lisäksi tutkimuksella haluttiin kartoittaa se, millä keinoin Jämsän seudun pk-yritykset odottavat Jämsänkosken Tiimiakatemian viestivän 24 h palvelutuotteesta ja miten nopeasti yritykset haluavat saada käyttöönsä 24 h palvelutuotteen. Tutkimus suoritettiin laadullisella tutkimusotteella ja aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Kohdejoukkona oli seitsemän aiemmin 24 h palvelutuotetta käyttänyttä yritystä. Haastatellut yritykset valittiin edustamaan mahdollisimman monipuolisesti eri toimialoja. Haastatellut yrittäjät pitävät 24 h palvelutuotteen parhaimpina ominaisuuksina palvelun nopeutta, tuoreita innovatiivisia näkemyksiä ja opiskelijoiden näkökulmaa yritysten ongelmiin. Yritykset ovat kokeneet saavansa 24 h palvelutuotteella tavallisista poikkeavia ratkaisuja ja olleet tyytyväisiä siihen, että totunnaisia ratkaisuja valmiilla tuotoksilla on kyseenalaistettu. 24 h palvelutuotetta ei ole koskaan aiemmin markkinoitu ja ulkoinen viestintä siitä on ollut niukkaa. Yhdessä tehdyistä haastatteluista 24 h palvelutuote innovaatiomuotona asetettiin kyseenalaiseksi muotonsa puolesta. 24 h palvelutuotteella on vuosien historia takanaan, mutta se on palvelutuotteena edelleen muotoutumaton. 24 h palvelutuotteen tuotteistamisen myötä on mahdollista laatia omakohtainen laatujärjestelmä.