Monikulttuurisen talouskoulun kodinhoidon opetus maahanmuuttajien kotoutumisen tukena Jyväskylän kotitalousoppilaitoksessa
Pietiläinen, Paula (2006)
Pietiläinen, Paula
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-415
Tiivistelmä
Työn tarkoituksenaoli laatia monikulttuurisen talouskoulun kodinhoidon opetussuunnitelma Jyväskylän kotitalousoppilaitokselle. Samalla koottiin hyviä käytänteitä maahanmuuttajien kodinhoidon opetuksesta. Opetussuunnitelmatyön taustaksi selvitettiin tapoja tukea maahanmuuttajien Suomeen kotoutumista sekä kotoutumisen tavoitteet. Lisäksi selvitettiin suomalaisten suhtautumista maahanmuuttajiin Magdalena Jaakkolan aikaisemmin tekemän asennetutkimuksen avulla. Monikulttuuriseen talouskouluopetukseen ei ole olemassa valtakunnallisia ohjeita. Sen vuoksi oppilaitoskohtainen kodinhoidon opetussuunnitelma tehtiin muokkaamalla tavallisen talouskoulun opetussuunnitelma maahanmuuttajille sopivaksi. Suunnitelmassa painottuvat toiminnallisuus, suomen kielen oppiminen sekä mahdollinen työllistyminen. Työssä hyödynnettiin myös toisten opettajien näkemyksiä hyvistä käytänteistä maahanmuuttajien kodinhoidon opetuksessa. Näkemykset koottiin marraskuussa 2006 Mikkelissä järjestetyssä talouskouluopetuksen koulutus- ja kehittämispäivässä vapaamuotoisten keskustelujen ja sähköpostiviestien pohjalta. Työ osoitti, että talouskouluopintojen tavoitteet vastaavat maahanmuuttajien kotoutumistavoitteita. Vastaavuus on niin merkittävä, että talouskoulua voidaan pitää maahanmuuttajille ikkunana suomalaiseen yhteiskuntaan. Tämän vuoksi on tärkeää, että maahanmuuttajien kodinhoidon opetussuunnitelmassa otetaan huomioon kotoutumista tukevat tekijät opetusmenetelmien valinnassa. Lisäksi maahanmuuttajien kanssa työskentelevien viranomaisten tulisi saada tietoa talouskoulun tarjoamista mahdollisuuksista vastattaessa maahanmuuttajien kototutumistavoitteisiin. The purpose of this thesis was to produce a curriculum to multicultural home economics education for studies in Household Management. Another goal was to bring together practicable methods for teaching Household Management to immigrants. There is no state level curriculum for multicultural home economics education. That is why the syllabus for Household Management to immigrants was designed so that itwas based on the ordinary curriculum of Household Management. The syllabus emphasizes functionality, Finnish skills and employment opportunities. These are importantfactors in the integration of immigrants. This thesis contains also other teachers' opinions of teaching in Household Management to immigrants. These opinions were collected during the training and developingday of the School of Domestic Economy in Mikkeli in November 2006. The data collecting methods were informal conversations and email. On account of that a network of colleagues was created. The result of this thesis was that aims of The School of Domestic Economy are equal to the aims of the integration of immigrants. The equivalence between these aims is remarkable. The School of Domestic Economy is like a window to the Finnish society to the immigrants. Because of that it is important that municipal authorities get information about possibilities that The School of Domestic Economy may offer in supporting the integration of immigrants.