Tunnettavuustutkimuksella myynnin kasvuun : case: Pohjoisahon tila ja Tiituspohjan Palvari Oy
Timonen, Jaana; Åvist, Satu (2007)
Timonen, Jaana
Åvist, Satu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-535
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli kartoittaa Pohjoisahon tilan ja sen yhden tärkeimmän myyntikanavan Tiituspohjan Palvari Oy:n tunnettavuutta Keski-Suomen alueella. Tutkimuksella haluttiin selvittää myös yritysten yhteisen tuotteen eli kokonaisena palvatun viljaporsaan tunnettavuutta sekä muiden palvituotteiden kysyntää. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tutkimuksen vaikutusta Tiituspohjan Palvari Oy:n myynnin kehitykseen. Tutkimuksessa käytettiin sekä laadullista että määrällistä menetelmää. Tutkimusmenetelmäksi valittiin Internet-pohjainen kysely. Kysely lähetettiin 89:ään ruoka- ja ohjelmapalveluja tuottavaan yritykseen Keski-Suomen alueella. Vastausprosentti oli 37,7. Tutkimukseen liittyen toteutettiin myös lisäkysely, joka lähetettiin 15 suureen teollisuusyritykseen. Lisäkyselyn vastausprosentti oli 53,3. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yritykset olivat tunnettuja Keski-Suomen alueella. Markkinointia kannattaisi tehostaa, jotta tunnettavuus kasvaisi entisestään. Lisäksi saatiin selville, että yritysten yhteinen tuote, kokonaisena palvattu viljaporsas oli tunnettu ja myös muut palvituotteet herättivät kiinnostusta ruoka- ja ohjelmapalveluyritysten keskuudessa. Kuitenkin tuotekehitykseen kannattaa kiinnittää huomiota, sillä sen merkitys tulevaisuudessa kasvaa. Tutkimus paransi yritysten tunnettavuutta Keski-Suomessa. Kyselytutkimuksen avulla Tiituspohjan Palvari Oy sai uusia asiakkaita. Tutkimuksen avulla Tiituspohjan Palvari Oy voi kehittää esimerkiksi tuotekehitystään ja markkinointiaan. The purpose of this bachelor's thesis was to study how well-known Pohjoisaho farm and one of its most important partner, Tiituspohja Palvari Oy are in Central Finland. The aim was also to find markets for their common product, a pig that is smokedas whole and also markets for other smoked products. Another aim was to determine how the study affect the sales of Tiituspohjan Palvari Oy's. Both qualitative and quantitative methods were used in the research. An internetbased inquiry was chosen to be the main research method. The inquiry was sent to 89 companies which offer food and program services in Central Finland. The response rate was 37.7%. An additional inquiry was sent to 15 large industrial companies and the response rate of that inquiry was 53.3%. The results of the research pointed out that both the companies were known in the Central Finland area. Marketing should be improved so that the companies would get more famous among the other local companies. Also the product, smoked pig, was known in the area. There was also interest in other smoked products. Attention should also be paid to product development because its importance will increase in the future. The research affected positively to the fame of the companies in Central Finland. Tiituspohjan Palvari Oy got new customers because of the inquiry. With the research Tiituspohjan Palvari Oy can develop its product development and marketing further.