Ruokailupaikan valintaperusteet eläkeläisten ryhmämatkoilla
Väätäinen, Jutta (2007-kk-pv)
Väätäinen, Jutta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-kk-pv
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1201178619-4
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1201178619-4
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, olisiko olemassa bussilla matkustavia ryhmiä, joista olisi tulevaisuudessa potentiaaliseksi asiakkaaksi toimeksiantajan ravintoloille. Lisäksi työn tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat tämän ryhmän ruokailupaikan valintaan, ostovoimaan ja asiakashalukkuuteen. Tarkasteltavaksi kohderyhmäksi valittiin eläkeläisryhmät, joita katsottiin parhaiten edustavan Eläkkeensaajat ry:n yhdistykset. Työssä käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin puhelimitse haastattelemalla Eläkkeensaajat ry:n paikallisyhdistyksiä 200–400 kilometrin säteellä Jyväskylästä. Haastatteluja saatiin tehtyä 22. Haastatteluista selvisi, että eläkeläiset käyttävät matkailuun aktiivisesti ryhmämatkoja, joilla tarvitaan ruokailua. Eläkeläisryhmien ostopäätöksen teko perustuu tottumuksiin ja aikaisempiin kokemuksiin. Eläkeläisten ostopäätökseen vaikuttavat ennen kaikkea tuote tai palvelu. Eläkeläiset eivät ole erityisen aktiivisia etsimään tietoa tarpeittensa tyydyttävistä palvelun tarjoajista ja vertailemaan niitä keskenään. Varsinaiseen ruokailupaikan valintaan pääsevät osallistumaan yleensä kaikki ryhmän jäsenet. Haastattelujen mukaan Jyväskylä on keskimäärin harvoin eläkeläisryhmien matkanvarrella. Kaikille ravintola-alan yrityksille Jyväskylässä ja sen lähiseuduilla ei ole tarvittavan suurta asiakaskuntaa, jotta jokaiselle riittäisi kokouksia järjestäviä yritysasiakkaita. Tämän vuoksi ravintola-alan yritysten kannattaisi pohtia, voisivatko jotkut muut ryhmät muodostaa elintärkeän asiakaskunnan. Haastattelujen tuloksia toimeksiantaja voi hyödyntää, kun halutaan erottua kilpailijoista. Tuloksien avulla toimeksiantaja voi muokata palvelutarjontaansa eläkeläisryhmien tarpeita ja haluja vastaavaksi.