Ammattikorkeakoulu mielikuvien maailmassa
Laaksonen, Vilja (2006)
Laaksonen, Vilja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-271
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa lukiolaisten ja ammattiopistolaisten mielikuvia ammattikorkeakoulua ja matkailu-, ravitsemis- ja talousalaa sekä sen Jyväskylän yksikköä kohtaan. Tavoitteena oli myös ymmärtää ja selittää mielikuvien rakentumisen taustalla olevia tekijöitä. Nuorten mielikuvia kartoittava aineisto kerättiin Digiumissa sähköisen kyselylomakkeen avulla vuoden 2005 kevään ja syksyn aikana. Aineisto kerättiin ohjeistetusti vastaajien oppituntien yhteydessä neljästä toisen asteen oppilaitoksesta: Jyväskylän palvelualojen oppilaitoksesta, Cygnaeuksen ja Vaajakosken lukioista sekä Pohjoisen Keski-Suomen oppimiskeskuksesta. Kaikenkaikkiaan kyselyyn vastasi 164 opiskelijaa. Tutkimusaineistoa täydennettiin haastattelemalla kahta opinto-ohjaajaa. Työ koostuu siis määrällisestä ja laadullisesta aineistosta. Nuorten mielikuvat on mahdollista jakaa ammattikorkeakoulun markkinointiviestinnän kannalta kolmeen kategoriaan: vahvistaviin, neutraaleihin ja kielteisiin. Markkinointiviestintää vahvistavista mielikuvista nousi esiin ammattikorkeakoulun näkeminen mielenkiintoisena, monipuolisena ja käytännönläheisenä. Ammattikorkeakoulututkinnon katsottiin myös pärjäävän vertailussa yliopistotutkinnon kanssa. Neutraalille tasolle sen sijaan jäivät ammattikorkeakoulun työelämäyhteydet, jotka eivät täysin vakuuttaneet vastaajia. Kielteisistä mielikuvista tärkeimpinä esiin nousivat Jyväskylän matkailu-, ravitsemis- ja talousalan heikko näkyvyys julkisuudessa sekä restonominimikkeen kuvaavuus. Nuorten mielikuvien tutkiminen on paitsi mielenkiintoista, myös tärkeää. Mielikuvien kartoittaminen antaa käsityksen, missä markkinointiviestinnässä on onnistuttu ja mitä tulisi tehdä toisin. Hyvin rakennettu markkinointiviestintä palvelee myös nuorten tarpeita tuottamalla heille sitä tietoa, mitä he ammattikorkeakoulusta ja siellä opiskelusta kaipaavat. The purpose of this thesis was to study the images that upper secondary school and vocational institute students had about the university of applied sciences, tourism and hospitality branch and the School of Tourism and Services Management in Jyväskylä. The aim was also to try to understand and explain the underlying factors behind these images. The data were collected by electrical questionnaire in Digium during spring andautumn in 2005. The data were received from the following four schools: Jyväskylä Catering College, Vocational Education Institute of Northern Central Finland and the upper secondary schoolsof Vaajakoski and Cygnaeus. All the 164 respondents filled in the electrical questionnaire onthe Internet during their lessons. The data were completed with the interviews of two student counsellors. Consequently, the research consists of both quantitative and qualitative data. It is possible to divide the respondents' images into a three categories from the marketing point of view of the university of applied sciences: supporting, neutral and negative. The supporting images that came up were interesting, versatile and practical. A degree from a university of applied sciences seemed to be comparable to a degree from a university. The cooperationthe university of applied sciences had with working life did not convince the respondents and those images were categorized as neutral. Both weak visibility of the School of Tourism and Services Management and the degree title 'restonomi' got negative image rates. Accordingto the respondents, the title does not describe the branch well. Studying the images of the students is not only interesting but also important.By mapping the images it is possible to find out what aspects of marketing have been successful and where there is need for improvement. Well designed marketing serves also the needs of the young by offering them the information they need.