Ravitsemispalvelut prosesseina Jyväskylän kotitalousoppilaitoksessa
Koskinen, Aino; Lahtinen, Katja (2008-03-29)
Koskinen, Aino
Lahtinen, Katja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-03-29
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1214565357-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1214565357-0
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli kehittää toiminnanohjauksen käsikirja Jyväskylän kotitalousoppilaitoksen opiskelijaravintola Lipstikkaan henkilöstön, opiskelijoiden ja opetuksen käyttöön. Tavoitteena oli aikaan saada työväline toiminnan yhtenäistämiseksi ja palvelutason nostamiseksi. Opinnäytetyö aloitettiin tutustumalla toiminnanohjauskäsikirjan tekemiseen. Tämä tapahtui perehtymällä alan tietolähteisiin ja ravitsemisalalla toteutettuihin toiminnanohjauskäsikirjoihin. Pääpaino työssä oli opiskelijaravintolan nykyisen toiminnan kartoittamisessa ja toimintojen muuntamisessa prosesseiksi. Nykytilaa hahmotettiin omien työssä saatujen kokemusten avulla. Tukea ja vertailua havaintoihin haettiin alan tietolähteistä. Lähteinä käytettiin ravitsemisalaa, palvelua ja laatua koskevaa kirjallisuutta sekä sähköisiä lähteitä. Opiskelijaravintola Lipstikan toiminnanohjauskäsikirjan prosessit muodostuivat ydin- ja tukiprosesseista. Ydinprosesseiksi muodostuivat lounaspalveluprosessi, kahvila-myymälän palveluprosessi sekä tilauspalveluprosessi. Työn tuloksena saatiin kokonaiskuva opiskelija-ravintolan nykyisistä toiminnoista ja niiden sijoittuminen prosessitasolle. Prosessien avaaminen ja sitä kautta toimintakentän selkiyttäminen sekä työnkuvien muodostuminen helpottivat toimintakentän ymmärtämistä ja hallintaa. Toiminnanohjauskäsikirjasta muodostui kokonaisuus, jonka tarkoituksena on toimia arjen työvälineenä keittiöhenkilöstölle, opiskelijoille sekä ohjaavalle henkilöstölle. Aihealueiden jakautuminen omakohtaisiksi kokonaisuuksiksi tuki käsikirjan käyttömahdollisuuksia käytännössä. Toiminnan nykytilanteen kartoittaminen ja toimintaa ohjaavan suunnitelman toteuttaminen auttavat yritystä laadukkaan palvelun toteuttamisessa. Prosesseiksi kirjoitettu toiminta aikaan saa yhtenäiset toimintatavat laadun saavuttamiseksi ja varmistamiseksi. Tästä syntyy hyötyä niin työhön perehdyttämisessä, ohjauksessa, kuormituksessa, tehokkuudessa kuin rationalisoinnissa. Laadun aikaansaaminen ja sen tietoinen kehittäminen vievät parhaimmillaan koko toimintakulttuurin uudelle tasolle. Toiminnanohjauksenkäsikirja antaa suunnan ja merkitykset tuleville kehitysprojekteille. Työn lopputulokseen avulla voi lähteä suunnittelemaan ja kehittelemään koko toimintayksikköä kattavaa laatukäsikirjaa. Työtä voidaan hyödyntää ravitsemispalveluyksiköiden toiminnanohjauskäsikirjan laatimisessa ja kehittämisessä.