Kilpailija-analyysista Aitokaura-reseptiikkaan
Laukkarinen, Merja; Rajala, Paula; Uunila, Satu (2007-12-17)
Laukkarinen, Merja
Rajala, Paula
Uunila, Satu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-12-17
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1199451069-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1199451069-8
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella kymmenen reseptiä Puuppolan tilan Aitokauratuotteista. Reseptien suunnittelussa täytyi muistaa, että reseptien tuli olla pääasiassa kananmunattomia, luontaisesti gluteenittomia, maidottomia ja yleisiä ruoka-allergeeneja välttäviä. Reseptit tuli suunnitella toimeksiantajan arvojen, tavoitteiden ja yrityksen imagon pohjalta. Suunnitelluista resepteistä oli tarkoitus tehdä reseptilehtinen. Käytännön tuotekehitystyö tapahtui Jyväskylän ammattikorkeakoulun matkailu-, ravitsemis- ja talousalan yksikön tiloissa syksyllä 2007. Osa tuotekehitystyössä vakioiduista tuotteista maistatettiin 2.10.2007 pidetyssä Lähiruoka ravintolaan ja ammattikeittiöön -tilaisuuteen osallistuneilla. Tuotekehitystyön tuloksena syntyi kymmenen uutta reseptiä Aitokaura-tuotteista. Viisi reseptiä päätyi reseptilehtiseen, joka toimii Puuppolan tilan menekinedistämisen yhtenä keinona. Opinnäytetyön tietoperustana olevalla kilpailija-analyysilla pyrittiin kehittämään Puuppolan tilan toimintaa. Työn tekemisen yhtenä osana tehtiin kyselyjä kuluttajille, ammattikeittiöhenkilökunnalle sekä Keliakiayhdistyksen edustajille. Vastauksia saatiin yhteensä 60 kappaletta. Osa kyselyjen tuloksista hyödynnettiin reseptilehtisen teossa ja osa Puuppolan tilan toiminnan kehittämisessä. Kyselyjen tulokset osoittavat, että Aitokaura-tuotteiden tunnettuus on vähäistä. Tämän vuoksi esiin ei noussut yhtä suurta käyttäjäryhmää. Kyselyjen kohderyhmistä selvästi vähiten käyttöä esiintyi ammattikeittiökohderyhmässä. Kyselyyn osallistuneiden mukaan Aitokaura-tuotteiden pakkaukset tarvitsevat muutosta, koska tällä hetkellä ne eivät herätä tarpeeksi mielenkiintoa. Tuotteiden monipuoliset käyttömahdollisuudet sen sijaan kiinnostavat kuluttajia. Tärkeimmäksi johtopäätökseksi nousee se, että gluteenittomiin, kananmunattomiin sekä maidottomiin tuotteisiin on kiinnitettävä enemmän huomiota. Kehitysehdotuksena toimeksiantajalle nousee pakkausten ulkonäön ja koon muuttaminen sekä markkinointiviestinnän parantaminen. Näillä muutoksilla Puuppolan tila pitää kuluttajien mielenkiintoa yllä.