"Mä oon kokenu, et se on tietyllä tapaa hirveen tärkee työmenetelmä" : nuoren vierihoito lastensuojelulaitosten työntekijöiden näkökulmasta
Karhunen, Heli (2006)
Karhunen, Heli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-340
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kartoittaa lastensuojelulaitosten ohjaajien näkökulmasta vierihoitoa ja sen käyttöä laitoksissa, sen vaikutuksia sekä näkemyksiä vierihoidosta ja sen toimivuudesta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kahden lastensuojelulaitoksen ohjaajia. Haastattelut litteroitiin, minkä jälkeen materiaali analysoitiin aineistolähtöisesti teemoittain. Haastattelut tehtiin syksyllä 2006. Työntekijät määrittelivät vierihoidon erityisesti läsnäoloksi ja nuoren lähelläolemiseksi. Vierihoito näytti liittyvän suurelta osin uuden nuoren laitokseen tulemiseen, mutta menetelmää käytettiin myös karkureissujen jälkeen ja tilanteissa, joissa nuoria tarvitsi rajoittaa. Tärkeimmäksi vierihoidossa käytettäväksi menetelmäksi työntekijät nimesivät keskustelemisen, minkä lisäksi sääntöjen opettamisen nuorelle sekä molemminpuolisen tutustumisen koettiin liittyvän vahvasti vierihoitoon. Olennaiseksi asiaksi haastatteluista nousi myös nuoren omaohjaajan merkitys vierihoidossa ja luottamussuhteen rakentumisessa. Vierihoitoa järjestettiin joko erillisellä osastolla tai yhteisön yhteisissä tiloissa. Vierihoidolla nähtiin olevan rauhoittava vaikutus niin vierihoidettavaan kuin koko yhteisöönkin. Lisäksi sen koettiin helpottavan nuoren kiinnittymistä laitokseen. Työntekijät kokivat vierihoidon hyvin tärkeäksi menetelmäksi, mutta toisaalta esiin nousi ristiriitaisiakin näkemyksiä: toisaalta se nähtiin hoidollisena ja toisaalta joskus rangaistuksenakin. Rangaistusvaikutelmaa ei myöskään pyritty suuremmin estämään, vaikka työntekijät näkivät nuorten paljolti kokevan vierihoidon rangaistuksena. Työntekijät kokivat vierihoidon toimivan sellaisena kuin sitä heidän laitoksessaan järjestettiin, mutta joitakin kehitysehdotuksiakin tuli, liittyen lähinnä käytäntöihin sekä omaohjaajan tärkeyteen. Vierihoidon arviointia tehtiin työryhmässä keskustelemalla. The purpose of this Bachelor's Thesis was to survey intensive care and the use of it in child welfare institutions and also the influences of and opinions about it and how it works, all this from the employees' point of view. The research was qualitative and the data was collected by interviewing employees of two child welfare institutions. Interviews based on certain themes. The interviews were also transcribed and then the data was analyzed starting from the material in accordance with the themes. The interviews were done autumn 2006. The employees defined the intensive care especially as presence and being near the adolescent. Intensive care seemed widely link up placing of new adolescent but it was also used if the adolescent escaped or if it was needed to restrict them. The most important method within intensive care was conversing in addition to teaching the rules and getting to know each other. An essential thing was also the meaning of adolescent's own adult during the intensive care and developing reliance. Intensive care was arranged in separateunit or in the common place of the community. Intensive care was seen as a generally calming matter. The employees also thought that it made easier for the adolescent to attach to the institution. Employees saw the method as a very important thing but there was some contradictory opinions too. On the other hand intensive care was seen as caringbut sometimes it was also seen as a punishment. The employees weren't also trying to prohibit that impression even if they thought that adolescents feel like they're punished. The employees saw that intensive care works the way it is but there was some suggestions for developing too, concerning mainly about practise and the importance of adolescent's own adult. Valuation of intensive care was done by conserving with the team.