Online-varausjärjestelmä : case: Silja Line GmbH
Huilla, Tarja (2007-11-19)
Huilla, Tarja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-11-19
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210659816-9
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210659816-9
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli etsiä sopivaa varausjärjestelmän jakelukanavaa Silja Linen Euroopan markkina-alueelle. Toimeksiantajana oli Silja Line GmbH. Samalla tutkittiin myös matkatoimistojen suhtautumista useiden eri palveluntuottajien omiin online-varausjärjestelmiin, niiden vaikutusta päivittäiseen ajankäyttöön ja toimiston liiketoimintaan. Tutkimusmenetelminä käytettiin laadullista menetelmää ja tapaustutkimusta. Tutkintamateriaalin keräämiseen käytettiin sähköistä kyselylomaketta ja haastatteluja. Kysely lähetettiin 30 matkatoimistolle yhdeksässä eri Euroopan maassa ja haastateltavina oli Silja Linen työntekijöitä, jotka ovat olleet mukana kehittämässä uutta varausjärjestelmää. Kysely osoitti ajankäytön lisääntyneen tai pysyneen samana verratessa yleiseen varausjärjestelmään. Online-varausjärjestelmillä on kuitenkin ollut hyvin positiivinen vaikutus tutkittujen matkatoimistojen liiketoimintaan. Toivomuksina uudelle varausjärjestelmälle tulivat esiin helppo käytettävyys, varma saavutettavuus ja mahdollisimman laaja tuotevalikoima varattavaksi. Työn tulosten perusteella voidaan todeta, että matkatoimistot ovat valmiita siirtymään onlinevarausjärjestelmiin, koska ne nopeuttavat varaustentekoa, mutta samalla ovat huolissaan henkilökohtaisten kontaktien vähenemisestä.