Työntekijöiden tietoteknisen osaamisen kehittäminen : Keskimaan Prisma-automarketit Jyväskylässä
Haapanen, Ville (2008-05-05)
Haapanen, Ville
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-05
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1221473792-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1221473792-7
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutkia Keskimaan Prisma-automarkettien työntekijöiden tietoteknistä osaamista päivittäisessä työssä, koulutustarvetta sekä koulutukseen ja oppimiseen liittyviä ongelmia ja niiden ratkaisukeinoja. Tarkoitus oli näyttää suuntaa toimivan koulutuksen suunnitteluun ja tätä kautta työntekijöiden tietojenkäsittelyn osaamisen tason parantamiseen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin pääasiallisesti määrällistä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää kyselylomakkeen muodossa. Tutkimuskysely toteutettiin web-pohjaisena ja siihen sai vastata Keljon ja Seppälän automarkettien työntekijät www-selaimen kautta. Kyselyssä työntekijän oli mahdollista tuoda esiin myös omat mielipiteensä ja kehittämisehdotuksensa. Vastaajakanta rajattiin työntekijäryhmittäin myyjiin, tuoteryhmävastaaviin ja esimiehiin. Arvioitu potentiaalinen vastaajamäärä oli 130 ihmistä, joista kyselyyn vastasi 87 ihmistä. Tulokset käsiteltiin webpohjaisella MrInterview-sovelluksella sekä Excel-taulukkolaskentaohjelmalla. Tutkimusten tuloksista voitiin todeta, että Prisma-automarkettien työntekijöiden tietoteknisissä taidoissa on parantamisen tarvetta. Työntekijöille pitäisi olla organisoitua koulutusta tarpeen mukaan. Tutkimuksen avulla Keskimaan Prisma-automarketit Jyväskylässä saivat hyödyllistä tietoa siitä, mikä on työntekijöiden tietotekninen osaamistaso. Tutkimusta voidaan myös hyödyntää ratkaistaessa oppimiseen liittyviä haasteita ja pohdittaessa oppimismahdollisuuksia. Tutkimus antaa ideoita työntekijöiden koulutuksen järjestämiseen.