Sähköisen tiedonsiirron asiakaslähtöinen kehittäminen : case: Suomen Terveystalo Oyj
Putila, Petri; Juutinen, Juha (2008-01-14)
Putila, Petri
Juutinen, Juha
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-01-14
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210570808-4
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210570808-4
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutkia Suomen Terveystalo Oyj:n sähköistä tiedonsiirtoa ja sen kehittämistä asiakasnäkökulmasta. Tutkimuksen pohjalta tehtiin johtopäätöksiä ja luotiin erilaisia kehittämisehdotuksia sähköisen tiedonsiirron parantamiseksi. Tutkimuksessa selvitettiin myös terveydenhuollon nykytilaa sähköisen tiedonsiirron näkökulmasta ja tärkeimpiä sähköisen tiedonsiirron työvälineitä. Työssä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja kyselylomaketutkimus suoritettiin poikittaistutkimuksena. Tutkimuskysely toteutettiin Suomen terveystalo Oyj:n Keski-Suomen alueen yksiköille. Tutkimuskyselylomakkeita jaettiin 100 henkilölle työsuhteesta riippumatta. Saatu aineisto käsiteltiin Excel-taulukko-ohjelmalla ja SPSS-ohjelmalla. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että sähköinen tiedonsiirto on tullut terveydenhuollon alalle jäädäkseen. Sähköiset palvelut ja menetelmät lisäävät kustannustehokkuutta, nopeuttavat henkilöstön työntekoa ja mahdollistavat yksittäisten hoitoprosessien nopeutumisen. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että nopea sähköisen tiedonsiirron kehittyminen on luonut myös lieveilmiöitä. Tietoturvallisuuden uhkakuvat, henkilöstön koulutusvaje sekä ajoittaiset järjestelmäongelmat hidastavat sähköisen tiedonsiirron kehitystä. Tutkimuksen avulla Suomen Terveystalo Oyj sai arvokasta tietoa siitä, mikä sähköisen tiedonsiirron nykytila on ja kuinka sitä voitaisiin kehittää asiakaslahtöisemmäksi. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää sähköisten tiedonsiirtopalvelujen kehittämisessä.