Avoimen lähdekoodin ratkaisuja kouluissa hankinta- ja käyttäjäkokemuksia
Kannisto, Heini; Kuivalainen, Riina. (2009-01-16)
Kannisto, Heini
Kuivalainen, Riina.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-01-16
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1238571257-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1238571257-1
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin avoimen lähdekoodin ratkaisuja ja kokemuksia koulujen organisaation sekä loppukäyttäjien näkökulmasta. Työn tarkoituksena oli antaa lisätietoa Linuxjärjestelmään siirtymisestä sellaisille kouluille, jotka ovat harkinneet järjestelmän käyttöönottoa. Tarkoituksena oli myös edistää Linux-koulujen, kuten Lieksan, hanketta entisestään. Työssä käsitelt iin uuden järjestelmän hankkimista ja avoimen lähdekoodin käyttöjärjestelmää sekä opetusohjelmia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä. Käyttäjänäkökulmaa tutkittiin tapauskohtaisesti Lieksan koulujen loppukäyttäjien – oppilaiden ja opettajien kokemuksien perusteella. Koululaisille informoitu ja strukturoitu kyselylomake toteutettiin luokkia kiertäen lokakuussa 2008 ja opettajille kyselylomake lähetettiin sähköpostilla marraskuussa 2008. Organisaationäkökulmaa tutkittiin keräämällä eri koulujen (mm. Lieksan, Kortepohjan, Noormarkun ja Suoraman) kokemuksia järjestelmän hankinnasta avoimia kysymyksiä sisältävällä haastattelulomakkeella. Lisäksi informaatiota hankkeista sekä Linuxkäyttöympäristön käytöstä saatiin rehtori Jukka Pöppöseltä Lieksan koulusta, Opinsys Oy:n toimitusjohtaja Jouni Linnulta sekä anonyymiltä Linux-loppukäyttäjältä. Tästä tutkimuksesta selvisi Linux-järjestelmään siirtymisen hyödyt ja kokemukset. Järjestelmään siirtymisen hyötyjä olivat taloudelliset, kuten laitteiden käyttöiän pidentäminen, lisenssimaksujen häviäminen ja mikrotuen henkilötyötuntien tehostaminen. Kokemukset uudesta järjestelmästä olivat yleisest i ottaen posit iivisia koululaisten, opettajien ja organisaation näkökulmasta. Avoimen lähdekoodin järjestelmän hyötyjä olivat sen vakaus, virusten vähäinen määrä ja käytettävyys. Haittapuolia olivat uuden järjestelmän omaksuminen, yhteensopivuusongelmat ja järjestelmän käyttöönotossa ilmenevien riskien esiin tuleminen, joita on syytä jatkossa kehittää.